BALASSAGYARMATRÓL ELMENT AZ UTOLSÓ VONAT IPOLYTARNÓCRA ‒ olvasom a hírt.
Az ipolytarnóci vonalon vonattal jártam a 70-es évek első felében Balassagyarmatra gimnáziumba. Reggel fél 7 körül indult, visszafelé fél 3 körül, a következő fél 6 kor - hetente kétszer a későbbivel mentem, a délutáni iskolai programok után az időt, úgy másfél órát, a városi könyvtárban töltöttem, ilyenkor fél 7 után értem haza.
A menetidő 30 km-en 55-60 perc volt, a vonatot még gőzmozdony vontatta.
Ipolytarnóctól Hugyagig a diákság a Balassiba, a Szántóba, az ipariba vonattal
járt (Őrhalomból nem feltétlenül, onnan gyakrabban járt a busz, Szécsényből
sem, ott meg irdatlan messze van az állomás), reggel az első kocsi
"diákkocsi" volt, furcsán néztünk, ha más emberfia odatévedt.
Szülőfalumban állomásfőnök volt, Sinka bácsi a feleségével az állomásépület
emeletén lakott. Szolgálati lakása volt a forgalmista családjának,
Fábriczéknak; az őrházban, ott, ahol egy sínpár Szlovákiából jön át,
iskolatársam, K.Etelkáék laktak, a falu másik végén lévő őrházban, ahol a
vasút, a közút és az Ipoly találkozik, Gasparovicsék.
Szóval a 70-es években ez a vonal még igencsak kihasznált volt. Nem tudom,
mikor kezdődött a leépülés. Valamikor, talán egyetemista korom vége felé
utaztam egyszer Gyarmatról haza, s legnagyobb megdöbbenésemre a megszokott kék
vonat helyett, ahol fejtámlás műbőr ülések voltak, valami muzeális kocsi jött,
fapados, vaskályhás... Aztán rendszerbe állt a végtelenül kényelmetlen
"Zsuzsi vonat", a Bzmot. A menetidő nem rövidült, a járatsűrűség
javult... - én már nagyon ritkán jártam arra... Tavaly aztán kicsit
szétnéztem... Pusztulás mindenütt.
Az ipolytarnóci vonal mellett állítólag évtizedek óta érv volt, hogy a
szlovák oldalon nincs vasút, Nógrádszakál és Ipolytarnóc között a magyar
oldalon megy a teherforgalom. Persze, a trianoni határ. Nagyapám vasutasként
még Losoncra járt.
Fejlesztés évtizedek óta nem volt. Így aztán nehéz megmondani, azért
változtak-e meg az utazási szokások, mert közúton gyorsabb és kényelmesebb,
vagy azért, mert nincs kinek fejleszteni, hisz lakosságukat folyamatosan vesztő
településekről van szó, vagy is...
Sic transit gloria mundi.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése