Azt olvasom az Eduline-on a Köznevelési Kerekasztal második üléséről, hogy "Bíró Gábor, a fenntartói munkacsoport vezetője elmondta, felmerült, hogy a települések nagyobb részt vállaljanak a fenntartásban, a működésben, ha erre képesnek érzik magukat, ahol ez nem lehetséges, ott pedig az állami fenntartás a megoldás".
A kijelentés meglehetősen zavaros: van a fenntartás (minden állami iskola esetében a KLIK) és van a működtetés (KLIK vagy az önkormányzat).
1. A fenti idézet jelentheti azt, hogy a most KLIK által működtetett iskolák egy részét működtesse az önkormányzat (ez az én iskolám esetében 0% változást eredményezne, minket az önkormányzat működtet).
Ezzel a megoldással más fizetne bizonyos költségeket (már ha képes lenne rá, mert ahhoz az kellene, hogy a helyi bevételek nagyobb arányban maradjanak helyben), de a KLIK-kel nem csak az a probléma, hogy pillanatnyilag 17 milliárd forint tartozása van.
2. A fenntartásban nem tudom, milyen szerepet szánnának az önkormányzatnak, s ha bármilyet/bármilyen részterületen, akkor az az jelentené, hogy a fenntartás és működtetés szétválasztásával kapcsolatos jogszabályok vesztik értelmüket. Meglehetősen érdekes helyzet állna elő, hogy pl. bizonyos munkáltatói jogosítványok vagy a pedagógia program, a tantárgyfelosztás, a tankönyvrendelés jóváhagyása stb. az egyik iskolánál önkormányzati, a másiknál a KLIK hatásköre lenne – vagyis pont abba nyúlnának bele, ami miatt a klikesítés megtörtént.
Belülről látva, a fenntartás újragondolása látszik szükségesnek: mindannak, ami most a fenntartásba tartozik (a rezsiköltségeken túl gyakorlatilag minden). De nem úgy, hogy az iskolák egy csoportjánál bizonyos jogosítványokat átadunk az önkormányzatoknak, bizonyosoknál meg nem. A fenti idézet pedig szerintem nem szól másról/többről.
Micsoda novum, hogy "felmerült"! Felmerült az államosítás előtt is. Három és fél év tapasztalat után ott vagyunk, ahonnan elindultunk. Igazán nagyszerű eredmény.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése