2015. október 18., vasárnap

Otello?

Az idei évad első Metropolitanből közvetített operájaként az Otellót néztük meg tegnap. Aleksandrs Antonenko jó néhány kilót felszedett (a Müpa honlapján szereplő fotók nem ebből az előadásból valók), mióta utoljára láttam – nem vált előnyére. Otellóként nincs feketére maszkírozva, szerintem ez gyengíti féltékenysége lélektani megalapozottságát (még akkor is, ha az eredetileg 15. században játszódó történetet a ruhák alapján a 19.-be, a díszlet alapján a 21.-be helyezi a rendezés). Bizonyára alkatilag felfoghatatlan számomra a féltékenység, nem tudom átélni, hogy a dicső hadvezér, a hős férfi hogy lesz pillanatok alatt Jagó játékszere. Így nekem a történet nem Otellóról, hanem Desdemonáról – akire Otello méltatlan, s ez lesz az asszony tragédiája – és Jagóról szól. Desdemona és Jagó ellenpontjai egymásnak, s a zászlós rokona Lucifernek (annak nagy formátumú tudása nélkül) s azoknak a dosztojevszkiji figuráknak, akik abbéli hitükben, hogy nincs túlvilág, az amoralitás megtestesítőivé válnak.

(Mennyivel magasabb rendű etika a József Attiláé!

KÉT HEXAMETER
Mért legyek én tisztességes? Kiterítenek úgyis!
Mért ne legyek tisztességes! Kiterítenek úgyis. )

Antonenko énekesi teljesítményéből azonban mindez semmit sem von le.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése