2023. augusztus 2., szerda

BALASSAGYARMATRÓL ELMENT AZ UTOLSÓ VONAT IPOLYTARNÓCRA  ‒ olvasom a hírt.

 

Az ipolytarnóci vonalon vonattal jártam a 70-es évek első felében Balassagyarmatra gimnáziumba. Reggel fél 7 körül indult, visszafelé fél 3 körül, a következő fél 6 kor - hetente kétszer a későbbivel mentem, a délutáni iskolai programok után az időt, úgy másfél órát, a városi könyvtárban töltöttem, ilyenkor fél 7 után értem haza.

A menetidő 30 km-en 55-60 perc volt, a vonatot még gőzmozdony vontatta. Ipolytarnóctól Hugyagig a diákság a Balassiba, a Szántóba, az ipariba vonattal járt (Őrhalomból nem feltétlenül, onnan gyakrabban járt a busz, Szécsényből sem, ott meg irdatlan messze van az állomás), reggel az első kocsi "diákkocsi" volt, furcsán néztünk, ha más emberfia odatévedt.

Szülőfalumban állomásfőnök volt, Sinka bácsi a feleségével az állomásépület emeletén lakott. Szolgálati lakása volt a forgalmista családjának, Fábriczéknak; az őrházban, ott, ahol egy sínpár Szlovákiából jön át, iskolatársam, K.Etelkáék laktak, a falu másik végén lévő őrházban, ahol a vasút, a közút és az Ipoly találkozik, Gasparovicsék.

Szóval a 70-es években ez a vonal még igencsak kihasznált volt. Nem tudom, mikor kezdődött a leépülés. Valamikor, talán egyetemista korom vége felé utaztam egyszer Gyarmatról haza, s legnagyobb megdöbbenésemre a megszokott kék vonat helyett, ahol fejtámlás műbőr ülések voltak, valami muzeális kocsi jött, fapados, vaskályhás... Aztán rendszerbe állt a végtelenül kényelmetlen "Zsuzsi vonat", a Bzmot. A menetidő nem rövidült, a járatsűrűség javult... - én már nagyon ritkán jártam arra... Tavaly aztán kicsit szétnéztem... Pusztulás mindenütt.

Az ipolytarnóci vonal mellett állítólag évtizedek óta érv volt, hogy a szlovák oldalon nincs vasút, Nógrádszakál és Ipolytarnóc között a magyar oldalon megy a teherforgalom. Persze, a trianoni határ. Nagyapám vasutasként még Losoncra járt.

Fejlesztés évtizedek óta nem volt. Így aztán nehéz megmondani, azért változtak-e meg az utazási szokások, mert közúton gyorsabb és kényelmesebb, vagy azért, mert nincs kinek fejleszteni, hisz lakosságukat folyamatosan vesztő településekről van szó, vagy is...

Sic transit gloria mundi.

  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése