Ancsel Évát leginkább a „bekezdései”
és rádiós beszélgetései révén ismerem, néhányszor nagyon finom műelemzései
keltették fel a figyelmem. A Tények és tanúk sorozatban nemrég jelent meg ez a
kötet. Hőség miatti bezártságomban a napokban ezt olvastam.
A következőkben megosztok a
könyvből néhány aforizmaszerű, ill. hosszabb, tűnődésre késztető gondolatsort.
„Én például a gyűlölködő,
korlátolt nacionalizmust kipróbált téveszmének tartom, ami történelmi kátyúba
visz, ezért úgy gondolom, hogy itt nincs helye semmiféle toleranciának, de arra
még ebben a vitatémában is ügyelni kell, hogy mások és saját magunk nemzeti
öntudatán sérelem ne essék.”
***
„A lélek nem felejt. […] A lélek jelene sűrű, minden
ott van, ami egyszer megtörtént velem, amit egyszer megtettem, vagy amit
elmulasztottam megtenni. Legsúlyosabb vétségeinknek éppen mulasztásainkat
tekintem. Kafkával értek egyet, aki azt mondja ‒ elég keserű volt, de igaza
volt ‒ az emberekről: nem rongyemberek, csak alvajárók. És ezt ő úgy érti, ezt
az alvajárást, hogy elmulasztjuk. Úgy vagyunk jelen a fontos pillanatokban,
fontos történéseknél, mintha nem lennénk ott. Ez a legkényelmesebb: elaludni,
amikor virrasztani kellene. Mi nem vagyunk Júdás utódai, nem vagyunk árulók, már
inkább Pilátus utódai vagyunk, amennyiben szeretjük mosni a kezünket ‒ azért
nem tiszták a kezeink, mert folyton mosnánk őket. De leginkább azoknak a
tanítványoknak vagyunk az utódai ‒ ha már bibliai példával élek ‒ akik abban a
kertben, azon az éjszakán elaludtak. Más szavakkal úgy is mondhatnám, hogy
nagyon kevés ember követi el a gaztetteket, azok már többen vannak, akik
egyetértenek, és a legtöbben, aki eltűrik. De ez nem fokozat a bűnben, mert
eltűrni is bűn. Eltűrni az bűn. Megengedem, hogy legyenek fokozatok aközött,
aki eltűrte, és aközött, aki elkövette, de eltűrni is bűn, mert nem eshetne meg sok bűn, ha nem lennénk olyan sokan,
akik eltűrjük, és mindig többes szám első személyben kell ‒ azt hiszem ‒ etikai
kérdésekben fogalmazni.”
***
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése