2011. május 15., vasárnap

Szabadka

Ma három hete, húsvét vasárnap átmentünk Szegedről Szabadkára – személyi igazolvánnyal, odafelé gyors ellenőrzés után, visszafelé a határon lépésben, bő félóra alatt; már mentek Nyugat-Európába a vendégmunkások.

A város elsősorban Kosztolányi miatt érdekelt: itt született, itt volt gimnazista (kicsapták az utolsó évben), itt volt gimnáziumi igazgató az édesapja, aki Trianon után elvesztette az állását, mert nem tett szerbből vizsgát.

Szabadka elhanyagolt város benyomását keltette: irtózatos mennyiségű falfirka, borzasztó panel a városközpontban, négyemeletnyi, tűzfalra festett reklámmal... Én csak a szépet fényképeztem.


Ezt például a sétálóutcában.


A szecessziós városháza az egyik oldalról,


előtte Danilo Kiš és Csáth szobra.


A városháza a Köztársaság tér felől.


A városháza egyik kapuja.


Egy szecessziós lakóház s a többi szecessziós gyönyörűség.







Magyar jelen és



múlt a táblákon.


Sok helyen háromnyelvű utcanévtáblákat láttunk.


Sokáig kerestem Kosztolányi iskoláját.



Mellette a parkban a szobra.



A közelben a magyar szecesszió stílusában épült, romló állapotú zsinagóga.



A közelmúlt történelme.


A Caffe Bosst a szecesszió után jártunkban fedeztük fel, sétánk végeztével ide jöttünk egy kávéra, fagyira. A kávéház két utcáról is megközelíthető. A fiatal pincér értett magyarul, kérdésünkre, hogy elfogadnak-e eurót, kicsit bizonytalan, de nem elutasító volt, de kártyával lehetett fizetni. A kávéban sem csalódtunk.


Ez a szobor az Engels utcai bejáratnál áll (s hogy, hogy nem, az utcát nem keresztelték át).




Szobrok a kertben.


Ennek a párja a szegedi Kárász utcában található.

(Fotók: én)

5 megjegyzés:

  1. Melinda! Szabadka szép oldalát nagy örömmel szemléltem. Köszönöm! Kitartást a "KITASZÍTOTTSÁGBAN"! Nem ezt érdemled!

    VálaszTörlés
  2. nem Engels, hanem Corvin Mátyás utca. Engels volt, már évek óta Corvin Mátyás. a Nyolcvanas évek végéig ez az utca elhanyagolt kis köz volt, majd a Boss és a Stara pizerriát megcsinálták, érdektelen házakat ,,felfriziroztak''-- hisz minden épület egy kocka, izlés dolga, hogyan diszited fel --, azóta virágzik.
    tényleg elhanyagolt a város, nincs a belvárosban olyan ház, amit ne firkálnának össze.

    VálaszTörlés
  3. CSAK A SZÉPRE EMLÉKEZEM!

    VálaszTörlés
  4. a képek jók, de a szövegtől többet vártam. ha tényleg meg akarsz ismerni egy vajdasági települést, hajrá! mi az, hogy a "a fiatal pincér értett magyarul"? :D a város lakosságának legalább egy harmada magyar.. nem a bossos pincér Szabadka. ha már voltál a Bossban, átugorhattál volna a Magyar Szóba is, lehet,többet megtudtál volna Szabadkáról.

    VálaszTörlés
  5. m.k.
    Engels nevét utcanévtáblán olvastam, bizonyára nem cserélték le mindet.

    névtelen
    Bocs, nem jutott eszembe, hogy megfeleljek az igényeidnek. És tényleg: nem a bossos pincér Szabadka? (Mik vannak!) S honnan tudhatnám, hogy nem a nem magyar kétharmadhoz tartozik-e? :DDD Vagy a kétharmad minden tagja ért magyarul? Nem is értem, miért nem kopogtattam be húsvét vasárnap a Magyar Szó ajtaján... Talán, mert nem beszélgetni, hanem látni akartam abban a 3 órában.

    VálaszTörlés