2010. július 1., csütörtök

Iskola a határon

Mióta ez a blog létezik, az iskolával (a címke az én (mi) iskolámat jelentette, történetem (-ünk) – ha végzek az átnevezéssel – ezután SzIG jelzés alatt lesz olvasható) kapcsolatban írtam a legtöbb bejegyzést, talán ez az utolsó: ma ti. megszűnt létezni a Szent István Gimnázium. Jogutódja – a fenntartó szándékai szerint elit – Szent Imre Általános Iskola, Gimnázium és Szakközépiskola. A szándék komolyságának megítéléséhez érdemes elolvasni a intézmény igazgatói székét elnyerő magyar-történelem szakos tanár pályázatát.

Egy csoportkép az utolsó tanévből, amikor még együtt voltunk, de már eresztékeiben recsegett-ropogott minden: S.P.-t felmentették igazgatói állásából, de az első félév végéig még ellátta hivatalát; B.É. és Z.M. már nem helyettesek, az iskolában nincs is ilyen poszt. De naivan még hittük, hogy nem az iskola felszámolása a cél. Mára teljesen szétszéledtünk: a még ottlévők közül két tanárral közölte az igazgató, hogy a következő tanévtől nem tart igényt a munkájukra, E.V.V. egyes hírek szerint maga nem akar együtt dolgozni egykori patronáltjával, a többiek biztosan és hivatalosan nem tudnak semmit. A holnap létrejövő Szent Imrében 12 státusz megszüntetését írta elő a fenntartó. (S milyen érdekes, hogy most már teljes állásban vannak az Istvánban – ki tudja mikortól – olyanok, akik ebben a tanévben részmunkaidősök voltak!)



Balról jobbra 1. sor: D.A. 2008. nyugdíjba vonul; Z.M. 2009. fegyelmi elbocsátás; B.É. 2010. lemondás; S.P. 2009. rendkívüli lemondás; Gy.E. ?; P.I. 2008. nyugdíjba vonul; Sz.E. (gazdasági ügyintéző) 2008. felmentés; G.É. (iskolatitkár) 2010. áthelyezés;
2. sor: Gy.P. 2009. fegyelmi elbocsátás; M.D. gyes; S.H.G. ?; U.P. 2009. fegyelmi elbocsátás; S.D. 2008. nyugdíjba vonul; B.B. ?; (FZM óraadó); F.F.É. 2009. fegyelmi elbocsátás;
3. sor: N.L. 2010. felmentés; W.S.Sz. 2010. felmentés; A.E.A. 2008 lemondás; M.T. 2009. áthelyezés; E.V.V. ?; S.F.O. 2009. fegyelmi elbocsátás; Sz.T. ?; B.F.A. gyes; K.L. (oktatástechnikus) ?;
A képről hiányzik: H.E. 2009. fegyelmi elbocsátás; Sz.K.E. 2008-ban jön vissza gyesről, 2009. fegyelmi elbocsátás; F.A. 2008-ban jön vissza gyesről, ?.

"Uramisten, gondolta Medve, hogy megszoktam őket. Mint a patyolat, gondolta nagyjából. Memphis, Nílus, Tutankhamen. Keresztrejtvények, kórház. Uramisten, gondolta, tulajdonképpen micsoda lappangó, rejtett, megbízható boldogság ez, velük lenni. Igazán kinyalhatják a fenekemet, de ha ez a vén marha most beleesne a korlátról a vízbe, utána ugranék, mint a mindennapi kenyeremért. Nem is a szép szeméért. De hát össze vagyunk kötözve, s még csak nem is úgy, mint a hegymászók vagy a szeretők, nem azzal a részünkkel, amelyiknek neve, honossága, lakcíme van, s tesz-vesz, szerepel, ugrál a világban, hanem igazában nagyobbik részünkkel vagyunk összekötözve, amelyik nézi mindezt. Tejsav vagy gyanta, valami kitermelődött izomlázból, sebekből, sárból, hóból, életünk gyalázatából és csodáiból; valami kenyérízű, ami nélkül most már nehéz volna meglenni. Pedig nem erről volt szó eredetileg. Nemcsak kenyérről." (Ottlik Géza: Iskola a határon)

A következő tanévet az eredeti istvános gárdából maximum 4-5 tanár kezdheti meg, s ki tudja, hány gyerek. Ebben az évben az intézményt elhagyta tanulói negyede, egykori istvánosok tanulnak a Dobóban, az Erzsébetben, a Balassában; Tatán, Nyergesújfalun, Szentendrén, Dorogon, Pilisvörösváron és Budapesten. Az belépő 7. évfolyamra 60 helyett 23 tanulót sikerült beiskolázni. S az exodusnak még nincs vége. Szétszéledtünk.

Tönkretettek egy iskolát. De a történet sokkal többről szól. A gátlástalanság két legmegrendítőbb jele: ebben a tanévben a gimnáziumban óraadó lehetett egy tanári végzettség nélküli önkormányzati képviselő; az évzárón pedig, amikor a két leendő 12. osztállyal osztályfőnökeik közölték, hogy ők jövőre már nem állnak az iskola alkalmazásában, azt is tudomásukra kellett hozniuk, hogy a kettőből összevont osztály osztályfőnöke ez az ember lesz (a hírek szerint az igazgató (Orgon?) saját érzékszerveivel győződött meg a bizonyítékról).

A miniszter, az Oktatási Hivatal béna kacsaként viselkedett az egész történetben, az oktatási ombudsman tudomást sem vett róla, a PDSz figyelt és (leginkább) hallgatott. Iskola a határon. Még innen, vagy már túl?

Hölgyeim és Uraim, ez is Magyarország. Lehet örülni annak, hogy: is.

4 megjegyzés:

  1. "a PDSz figyelt és (leginkább) hallgatott"

    A Kerpennek még van képe szakszervezetként lökni a rizsát TV-ben? Vannak még olyanok akik képesek fizetni ezt a fickót, meg a gittegyletét?

    VálaszTörlés
  2. Döbbenet! A képen még felismerek néhány arcot, "régi Istvános" vagyok, még az 1990-1994-es szériából. Jelenleg külföldön élek, nem nagyon követtem az eseményeket, véletlenül találtam rá a magyar nyelvű wikipédia oldalra, ahol már múlt időben olvastam a kedvenc gimnáziumomról...

    VálaszTörlés
  3. Ha '94-ben végeztél, a képen 13 embert ismerhetsz legalább látásból, közülük az egyik diáktársad volt.

    VálaszTörlés
  4. az volt számomra a legszomorúbb hogy azért jelentkeztem oda mert tudtam hogy az a legjobb suli itt Egom környékén. Már a nővérem is oda járt szóval tudtam hogy milyen lehet, ezért meg is örültem mikor felvettek. De pont abban évben kezdődött az egész. Amikor a diáksztrájk volt én még alig voltam 7.es. azt se tudtam hogy most ez szokásos vagy mi?! Én személy szerint most hogy láttam egy pár akkor készült képet, beugrott minden kis mozzanat amit akkor csináltunk.

    és egyáltalán nem kellemes élmény nekem hogy (elnézést a kifejezésért de) elb@*%tak egy nagyon jó iskolát :/

    VálaszTörlés