Az iskola környékén ismeretlen emberek köszönnek rám, a facebookon ismerősnek jelölnek be életkoruk alapján bizonyára hozzánk járó gyerekek (674 tanulót még nem tudok azonosítani) és szüleik. Négy hónapja dolgozom Nyergesen: az intézménnyel való ismerkedés szakasza lezárult, a tervezés zajlik… Ideje tehát az eddigi történésekről s a jövőre vonatkozó elképzelésekről a nagyobb nyilvánosságnak is beszámolni.
Bár az első vezetői értekezleten volt olyan igazgatóhelyettes, aki felajánlotta a lemondását, úgy gondoltam, hogy sem a hivatalban lévőket nem ismerem, sem azokat, akiket pályáztatás útján megbízhatnék: így az első félév időtartamára bizalmat szavaztam, együttműködést javasoltam. Elkezdődött, ill. folytatódott a munka. Hetente járok ki Eternitre, kéthetente Bajótra, mind a három épületben órákat látogatok; megváltozott a tantárgyfelosztás, a munkaközösségek átdolgozták a munkaterveket, volt nevelési értekezletet (dolgoztunk az őszi szünetben) és szülői fórum; iskolai rendezvények, ünnepek és hétköznapok váltották egymást… Beleütköztem több szabálytalanságba, s lassan meggyőződéssé érett, hogy egyetlen néven, egyetlen OM-szám alatt négy, különböző szokásjog alapján működő intézményt kell eggyé kovácsolnom.
A felismerést követően új szervezeti és működési szabályzatot írtam. Az SzMSz – a pedagógiai programon kívül – egy iskola mindennapi működésének a legfontosabb szabályozója, elkészítése az igazgató joga és kötelessége. Az SzMSz-ben az alsós és felsős igazgatóhelyettesi feladatkört tanügy-igazgatási és nevelési igazgatóhelyettesi funkcióval váltottam fel (az eterniti helyettesi és a bajóti tagintézmény-vezetői munkakör változatlan maradt). Úgy gondoltam, olyan helyettesekre van szükségem, akik csoport-, ill. részérdekek helyett akarnak és tudnak rendszerben és az egész iskolában gondolkozni. A SzMSz elfogadása a tantestület döntési jogkörébe tartozik, az érintettekkel közöltem, hogy a helyettesi állásokat meg fogom pályáztatni. A nevelőtestület decemberben az új SzMSz-t ellenszavazat és tartózkodás nélkül fogadta el.
Ezután az állásokat meghirdettem. Tízen pályáztak (közülük kettő érvénytelenül), többen minkét állásra; a nyolc pályázóból ketten a tantestület tagjai: Gálné Drajkó Mária és Nyitrai Ferenc. Az igazgatóhelyettesek visszahívásával, ill. megbízásával kapcsolatban a nevelőtestületnek véleményezési joga van: a tanárok nagy része sem a visszahívásokat, sem az új megbízásokat nem támogatta. Ezt tudomásul vettem, de az intézmény új pályára állítása érdekében a nevelési igazgatóhelyettesi feladatokkal Gálné Drajkó Máriát, a tanügy-igazgatási feladatokkal pedig Papp Zsoltot bíztam meg. Gálné Eterniten megtanult első osztálytól nyolcadikig egységben látni, munkájával mind a keze alatt dolgozó tanárok, mind a szülők elégedettek; Papp Zsolt eddig alsó tagozaton, napköziben és felsőben egyaránt tanított, ráadásul minőségbiztosításhoz és alternatív pedagógiához is ért. (Egyébként korábban én egyikőjüket sem ismertem.) Az eterniti helyettesi feladatokkal – pályázat nélkül, ezt a törvények lehetővé teszik – Elekesné Tóth Izabellát bíztam meg, Bajóton pedig Dudásné Szabó Ibolyát – aki évek óta szabályos kinevezés nélkül látja el ezt a munkakört – kívánom a tagintézmény vezetésével megbízni, mihelyt a bajóti képviselő-testület támogató véleményezését megkapom.
Januárban sor került a munkaközösség-vezetők megerősítésére, ill. három munkaközösség élén február elsejétől új vezető áll. Ennyi dióhéjban, ami mögöttünk van. És a jövő?
Áprilisi nevelési értekezletünk belső továbbképzés lesz: hét kolléga fog bemutatóórát tartani, amit közös megbeszélés követ, majd a projektmódszer alapjaival ismerkedünk meg. Ez utóbbi előkészület a következő tanév témahetére: egy adott téma (pl. a víz) köré szervezzük a tanítást azon a héten minden évfolyamon és minden tantárgyból. Tavasszal nemzetiségi napot tartunk, február 10-én pedig a hetedik-nyolcadikosoknak megrendezzük az olvasás éjszakáját.
Terveink vannak egy új típusú beiskolázásra: első osztályban egy sportos, egy német nemzetiségi osztályban gondolkodunk, s egy olyanban, ahol negyedik osztályban kell dönteni, hogy a tanuló melyik idegen nyelvet választja. Ötödiktől évfolyamszinten több lehetőséget kínálunk: a sportot, a matematikát és természettudományokat emelt óraszámban. A nemzetiségi nyelvi csoportok tudását évente felmérjük, s a csoportbeosztás a következő tanévben ennek eredménye szerint alakul. Hetedik osztályban az őszi időszakra tervezzük a junior nyelvvizsgát, nyolcadikra a legszorgalmasabbak esetében az alapfokú nyelvvizsgát. Eterniten megtartjuk az angol és az informatika bevezetését első osztálytól kezdve. Reméljük, hogy megkapjuk a szükséges támogatást.
(Megjelent itt: februári szám, 12. o.)
Olvasás Éjszakája? Kíváncsian várom, hogy írj róla.
VálaszTörlésI
Papp Zsolt úgy tudom az iskolaigazgatói pályázaton az egyik rivális pályázó volt. Ritkán hallani ilyesmit, hogy valaki helyettesének nevezi ki korábbi riválisát. Pilismaróton mindenesetre sokan sajnáljuk, hogy Zsolt elkerült, szerettük, tekintélye volt, sajnos csak határozott idejű szerződésre volt lehetőség.
VálaszTörlésÍgy van. Én tudok még ilyen példáról (pl. a tatai Eötvösben). Itt is így lesz, már ami a tekintélyt és a szeretetet illeti.
VálaszTörlés