Tisztelt Hölgyeim és Uraim, tisztelt Városlakók!
165 évvel ezelőtt havas esőben, az esernyők alatt megszületett a modern,
parlamentáris Magyarország. Március 15. azonban nemcsak egy napot, hanem egy
korszakot jelképez: a két évtizednyi reformkort, amely odáig vezetett, az azt
követő szabadságharcot, amely utána következett. Az események láncszerűen
kapcsolódtak egymáshoz: "Nemzetünk
mozgalma egy órához hasonlított... Az óra kerekei Pozsonyban voltak az
országgyűlésen és nemigen akartak forogni... Rugóra volt szükség, mely a
kereket gyors mozgásba hozza. S e rugó volt a pesti forradalom. Ekkor a kerekek
gyorsan és sebesen kezdtek forogni... Az óramutató Bécsbe nyúlt s a Metternich
politikájának végperceire mutatott. Az óra ütött 300 éves hallgatás után, s ez
lőn a bécsi kabinet halálharangja" – írta Vasvári Pál.
1848. március 15-én
Pest-Buda az Európán végigsöprő forradalmi hullám egyik városa volt. A
forradalom eredménye: a polgári átalakulás, a piacgazdaság, a civil társadalom,
a parlamentáris állam megszületése Európa vérkeringésébe kapcsolta be az
országot. S ezek az eredmények nem
semmisültek meg – a túlerővel szemben vereséget a függetlenség szenvedett. A
világosi fegyverletétel, a megtorlás, a nemzeti gyász, a dermedtség évei sem
feledtették azonban, hogy az önálló, szabad Magyarországért folytatott
küzdelemben megszületett a modern polgári nemzet.
Mindannyian
gyerekkorunk óta halljuk a naphoz szorosan kötődő neveket: Petőfi, Jókai,
Vasvári, Táncsics; a helyszíneket: Pilvax, jogi egyetem, orvosi kar,
bölcsészkar, mérnöki kar, Nemzeti Múzeum, Nemzeti Színház;
többé-kevésbé ismerjük a 12 pontot, könyv nélkül tudjuk a Nemzeti dalt. De…
„Hol
a szem, szemével farkasszemet nézni?
Ki meri meglátni, ki meri idézni
az igazi arcát?
Ünnepe vak ünnep, s e mái napoknak
Szűk folyosóin a szavak úgy lobognak,
mint az olcsó gyertyák.”
Ki meri meglátni, ki meri idézni
az igazi arcát?
Ünnepe vak ünnep, s e mái napoknak
Szűk folyosóin a szavak úgy lobognak,
mint az olcsó gyertyák.”
Diákkoromban március
15. nem volt munkaszüneti nap, a 70-80-as években a fővárosból az ünnephez
kötődően „balhék”-ról lehetett hallani, rendőri előállításról, gumibotozásról…
március idusa a rendszerrel kapcsolatos elégedetlenség kifejezésének alkalmául
szolgált. S bár manapság március 15. újra nemzeti ünnep – a nemzet nem tud
ünnepelni: a közmegegyezés hiánya, az acsarkodás azt bizonyítja: nem vagyunk
méltók.
„Szabadság
csillaga volt hajdan a magyar,
de ma már maga sem tudja, hogy mit akar:
talány zaja, csöndje
és úgy támolyog az idők sikátorán,
mint átvezetett rab a fogház udvarán
börtönből börtönbe.”
de ma már maga sem tudja, hogy mit akar:
talány zaja, csöndje
és úgy támolyog az idők sikátorán,
mint átvezetett rab a fogház udvarán
börtönből börtönbe.”
Számomra március 15.
mint jelkép a magyar történelem kivételes időszakát jelenti. Azt a kort, amikor
a liberális nemesség túllépte saját árnyékát, amikor képes volt a közösség
érdekeit saját osztályérdeke elé helyezni, amikor évtizedes, látszólagos
helyben topogással a társadalomban megérlelte a változtatás szükségességének
elfogadását. Ebben a korban olyan kivételes emberi nagyságok tevékenykedtek,
mint Kölcsey, Wesselényi, Deák vagy Kossuth. Egy Széchenyi áldozta szellemi
energiáit, vagyonát és egészségét Magyarország fejlődésére. S bár nem értettek
egyet alapkérdésekben, Kossuth nevezte Széchenyit a legnagyobb magyarnak. Az
első felelős magyar kormányt pedig nem egy történész minden idők legkiválóbb
magyar kormányának tartja.
S a márciusi ifjak? Radikális
politikai elveket képviseltek, ők voltak a rugó, amely a pozsonyi országgyűlés
óráját mozgásba hozta, aztán átadták a helyet a megalakuló kormánynak, s
bírálták a tevékenységét. Különböző sors jutott nekik, különböző életpályát
futottak be: Petőfi ott esett el a harc
mezején, s ahogy megírta, a szabadságért feláldozta szerelmét is; Vasvári életét
vesztette a csatatéren; Irányi Világos után emigrált, majd a kiegyezés után
hazatért, s Pécs országgyűlési képviselőjeként az általános választójogért, a
kötelező polgári házasságért, a vallási felekezetek egyenjogúsításáért harcolt;
Pálffy Albert a kiegyezés után kormánypárti hírlapíró lett; Degré Alajos hű
maradt ’48 eszméihez; Korányi Frigyes felhagyott a politikával, s az
orvostudománynak szentelte az életét; Bérczy Károly visszavonult, megtanult
oroszul és lefordította az Anyegint… Lisznyai Kálmán Görgey csapatában harcolt,
büntetésül közlegényként besorozták az osztrák hadseregbe, aztán – bizonyára a
pénzért – 1857-ben megírta a
Magyarországra látogató Ferenc Józsefet köszöntő verset (amely felkérésre Arany
válasza A walesi bárdok volt)…
Március 15. a nemzeti
identitás fontos jelképe. A korszak szereplői rendkívüli emberek, akik
alakították a történelmet, s átlagemberek, akiket felemel és elejt az idő. 165 év elmúltával is
idézhetjük: „Legyen béke, szabadság és
egyetértés.” Mert nem lőn.
(A beszéd elhangzott volna délután 3-kor a nyergesújfalui ünnepi megemlékezésen. Az időjárási viszonyok miatt erre nem kerül sor.
Felhasznált források: itt, itt és itt.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése