Gaudeamus
igitur… – hangzik a búcsúének nemzedékek óta. A középkorból származó latin
nyelvű diáknóta, a vágánsköltészet egyik közismert darabja, az élet
mulandóságára figyelmeztet, egyetemtől búcsúzó diákok szerezték egykoron.
Manapság
ballagnak az óvodában, ballagtok most ti, ballagtok majd négy év múlva, aztán a
legjobbak újabb 5 év múlva is. Nem túl gyakori, de nem is egyszeri eseménye ez
életeteknek. Egy állomás. A vége valaminek. Az időben élő ember olykor
ráeszmél, hogy valami most múlik pontosan. Érdemes egy pillanatra megállni és számvetést
készíteni.
8
évvel ezelőtt kíváncsi s talán kicsit szorongó gyerekeket kísértek a szülők az
iskolába. Detti, Marika és Gabi néni igazította formára az első göcsörtös
vonalakat és karikákat. Első év végére megtörtént a hétköznapi csoda: formásak
lettek a krikszkrakszok, szavakat adtak ki a betűk, megtanultatok írni és
olvasni. Az első osztály látványos és semmihez sem mérhető minőségi változást
hoz egy gyerek életében. Aztán évről évre nőtt a tananyag mennyisége,
fokozódott az elvárás, s voltak, akik állták a sarat, voltak, akik támogatásra
szorultak, s – kár lenne tagadni – vannak, akik leszakadnak.
Oktatáskutatók,
pszichológusok írják, tanárok naponta tapasztalják: az iskolai eredményesség
nem csupán észbeli képességeken múlik. Nem mindegy, mi az otthoni elvárás,
összhang van-e a szülői ház és az iskola által támasztott követelmények között,
kamaszodván pedig egyre meghatározóbb a kortárs közösség értékrendje. Az ember belenő a környező világba: barátokat
talál, ellenfelei lesznek, megérinti a szerelem, viselkedik, haragszik és örül,
megkülönbözteti a jót és a rosszat, mozdul vagy tétlenül tűr… Az iskola nemcsak
a tanulás, hanem a családon kívül a szocializáció legfontosabb színtere is.
Védett
közegben voltatok idáig, többségetek napi kontroll alatt – további sikeretek
azonban azon múlik, mennyire váltak a veletek szemben támasztott követelmények
saját, belső elvárásokká, kialakult-e a felelősségérzetetek, van-e bennetek
kitartás, fel tudtok-e állni a kudarcok után.
Mert
kudarcok lesznek – ez nem ijesztgetés, magatok is tapasztaltátok: nem sikerül
mindig minden úgy, ahogy szeretnétek. Sikerül, nem sikerül: az ellentétpár
feltételezi, hogy valamit akarunk, vannak elképzeléseink, kezünkben tartjuk,
alakítjuk az életünket – és nem pusztán történnek velünk a dolgok. Ehhez persze
az kell, hogy ismerjük magunkat és eligazodjunk a világban. Merjetek magatokba
nézni, ne féljetek a csendtől, tanuljátok megkülönböztetni a látszatokat a
lényegtől!
Van,
aki sikeres akar lenni, van, aki gazdag, van, aki híres… és mindenki: boldog. A
boldogság sokféle, de készen nem kapható. Találjátok meg azt a célt, azt a
munkát, azokat a társakat, ami révén és akikkel arrafelé haladhattok.
„Nemes
önbizalom, de ne az önhittség,
Rúgói
lelkedet nagy célra feszítsék:
Legnagyobb
cél pedig, itt, e földi létben,
Ember lenni mindég, minden körülményben”
– ezekkel a szavakkal köszöntötte Arany János egy tanítványát nevenapján.
Ezekkel a szavakkal búcsúztatlak benneteket a Kernstok Károly Általános
Iskolától.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése