2009. szeptember 25., péntek

Amivel nem tudok betelni

Gyerekkoromban ritkán jutottam hozzá, rendszerint a Mikulás hozott egy koszorút: egyesével húztuk le a madzagról, és amikor elfogyott, a madzagról is leszopogattuk, ami ráragadt. Aszalt formájában ismertem, de azt hittem: eleve így terem. Telente most is veszek, de a celofánba, koszorú formára összerakott gyakran savanyú, a zacskós Kalifa pedig apró, s talán túl száraz is. Egyik sem olyan, mint a gyerekkori. (De lehet, hogy csak nosztalgia. Az én nemzedékem a hiánygazdaságban nőtt fel, a narancs is kuriózum volt: finom, kék-piros-arany selyempapírba csomagolva kaptunk néhány darabot a mikuláscsomag mellé.)

Tizenvalahány éve egy kedves ismerősnél láttam először fügebokrot, rácsodálkoztam, hogy Magyarországon. Van, amikor kifagy, de tavasszal újra kihajt. A termésből néhány szemet mindig kapunk azóta, az idei bőséges lehetett, most két zacskóval leptek meg.


A család nem lelkesedik érte annyira, mint én - kiraktam egy kosárba a konyhába és rájárok. Pár napja valamelyik blogban arról olvastam, hogy 1 kg fügéből és 5 kg narancsból milyen finom lekvárt főzött az illető, ez is volt 1 kg - de én megeszem. Nem tudok betelni vele. Néhány éve Horvátországból fügepálinkát is hoztunk - szenteste koccintottunk vele.

Egyébként banánból sem ettem még egyszerre annyit, hogy ne fért volna több belém. Akkor szeretem, ha már elkezd pöttyösödni.

2 megjegyzés:

  1. Nagyanyámnak terem a telken (elég érzékeny a fa, télire vastagon be kell bugyolálni a törzsét, nyírni kell, néha egy szemet sem terem), de én nem szeretem, aszalva sem, olyan furcsa gyümölcs.

    VálaszTörlés
  2. Horvátországba szinte minden 10 méteren van egy ilyen fa és szabadon lehet szedni.Csodálatos...

    VálaszTörlés