2010. szeptember 18., szombat

Későn ébredők

Blogon, Szeretgomon téma a heti 10 órás testnevelés. Most, hogy megtapasztalták, ébrednek az érintettek. A városvezetést ismerve, előre, közvetlen tapasztalatok nélkül is lehetett tudni, hogy így lesz. De mindenkinek saját tapasztalatokra van szüksége, amit mások éltek meg korábban, nem adható át.

Alább egy a posztra reagálok, a szöveg anélkül nem érthető.


Sok mindennel egyetértek abban, amit írsz, tulajdonképpen mindennel, csak árnyaltabban látom a helyzetet. Igazad van abban, hogy „gumi” szabályokról beszélsz. Az iskola a pedagógiai program alapján működik: ezt vagy ennek a módosítását a szülők is véleményezik – ahhoz, hogy ez ne formális legyen, az elfogadás előtt nekik is tájékozottnak kell lenniük. Akkor lehetett/kellett volna tiltakozni. S igen: a programot a tantestület fogadja el… ezek szerint elfogadták. Onnantól…

"...ezek az emberek, közoktatási intézményeink élén, elsősorban nem arra kaptak mandátumot a közösségtől..."

Itt nagy tévedés van: az igazgatók nem a közösségtől kapják a mandátumukat, hanem a képviselő-testülettől, Esztergomban pedig tudjuk, hogy mit jelent a testületi döntés.

A közösségtől mandátumot kapott képviselők ellenőrzése, számonkérése azonban még iskola-ügyben sem csupán a tanárok és az igazgató felelőssége. A szülőké is.

Az egyik kommentben azt írod: "Mi a fenét kérsz rajtam számon?! Hogy nem vagyok forradalmár egy demokratikus jogállamban?!" És Te nem ugyanezt kéred számon az igazgatón, a tantestületen? Iskolát igazgatni szegődtek, tanítaninem egy ne-minősítsem-fenntartóval szabadságharcot vívni.

Azt írod, az igazgató nem kért az évzárón a szülőktől segítséget. Tudod, mi volt Sitku felmentésének indoka? Nem tudta megfékezni a gyerekek és szülők véleménynyilvánítását. Tudod, miért indítottak huszonkettőnk ellen fegyelmit, miért bocsátottak el hetünket? Kivittük a nyilvánosság elé a problémákat, nyilatkoztunk a sajtónak… A dobós igazgató viselkedése ebben a kontextusban értelmezendő… Sütő András valahol azt írja: ’A fű meghajlik a szélben, de megmarad, uram.’ Habitus kérdése, hogy egy közösségért felelősséget viselő ember ezt választja-e, vagy a közösséget veszélyeztetve szembeszáll. A 3. lehetőség, hogy feláll – akkor azonban csak magával kapcsolatban hoz döntést. S abban biztosak lehetünk, hogy találnak a helyére szolgalelkű végrehajtót. Nem kell messzire menni a példáért.

Az István szétverésének elszenvedő részeseként én is azt gondolom, hogy ha Sitku leváltásakor a város minden iskolájának pedagógusa tiltakozik, s nem vagy tucatnyian rajtunk, a mi gyerekeinken és szüleiken, szimpatizánsokon kívül - lehet, hogy másképp alakul. Ehhez azonban valószínűleg kell néhány évtized, mint évszázadok az angol gyephez. Igen, intézményesen nem állt mellénk senki. Ez tény – nem keserűséggel mondom, hanem azzal a tapasztalattal, hogy a demokrácia a fejekben nem született meg magától '90-ben: addig, amíg az egyes közösségek magukat féltve nézik a másik pusztulását, az abszolút elfogadhatatlan közös fellépéssel történő elutasítása helyett pici kompromisszumokat kötnek, mindig meg lehet fojtani a tiltakozót. Tanulunk, csak akkor tiltakozunk, ha a saját életünkbe avatkozik bele a hatalom. Mint te most. (A többiek is csak az itt-ott élő családjukat, munkájukat féltik.) Sok mindenkinek sok mindent meg kell élnie, hogy a közösség kimondja: ne tovább. Nemsokára kiderül: itt tartunk-e már.

Én, mi tiltakoztunk (lásd a SzIG címke alatti bejegyzéseket – de nem csak itt). Más volt a szituáció. És utólag sem tennék másként.

6 megjegyzés:

  1. Ha annak idején az összes esztergomi iskola szolidaritásból kivonul tiltakozni, csak annyi történt volna, hogy az ő felbujtásukért is az Istvános tanárok lennének a felelősök. Ez az ő logikájuk.

    VálaszTörlés
  2. Ez bizonyára így van. De az következik-e ebből, hogy bele kell helyezkedni az ő logikájukba?

    Az önkény elhatalmasodásához alattvalókra van szükség.

    VálaszTörlés
  3. Természetesen ez egyáltalán nem következik belőle. A viselkedésükből, logikájukból viszont súlyos következtetések vonhatók le. Ennyi tiltakozás után, amelyből három az országos médiát is megjárta, elkeserítő az eredmény. A mindenféle önkényt megakadályozni hivatott szabályok, eszközök, testületek egyáltalán nem működnek, a képviseleti demokrácia működésképtelen. Az iskolát, a képviselőket mi adófizető szülők, adófizető volt Istvánosok fizetjük. Amikor az István Gimnáziumot lerombolták, elvették azt, amiért fizetünk, ami nem az övék. Ez lopás, ezért ezek nem képviselők, hanem tolvajbanda.

    VálaszTörlés
  4. Igen, szerintem is ez a legsúlyosabb következtetés: "A mindenféle önkényt megakadályozni hivatott szabályok, eszközök, testületek egyáltalán nem működnek, a képviseleti demokrácia működésképtelen."

    Ugyanezt állapítottam már itt többször is. Pl. http://egyelettajairol.blogspot.com/2010/01/szent-istvan-gimnazium-2009-3.html
    Tanulságok?
    - Egy önkormányzat ma egy iskolájával bármit megtehet. Érdekes azonban a birtokjel: államilag elfogadott tantervek alapján készülnek a helyi tantervek, állami a vizsgarendszer, központi szabályozású a felvételi, az állami költségvetés fedezi a középiskolák esetében a működés nagy részét (az István esetében az idén a költségvetés majdnem 90%-át.)
    - Visszajutottunk az ötvenes évek egyik-másik elvéhez: az iskolaigazgatás politikai állás, Esztergomban lassan lehet, hogy a tanárság is.
    - Ahová a politika beteszi a lábát, megszűnik a szakma.
    - A törvények, előírások azokra kötelezőek, akik kötelezőnek fogadják el azokat.
    - A miniszter tehetetlen ?!
    - Az Oktatási Hivatal félig alszik.
    - Az oktatási ombudsman hallgat.
    - A PDSz-nek fontosabb dolga van.
    - A sajtó nagy része a hivatalos sajtóanyagokat összekeveri a valósággal.

    Vagy:
    http://egyelettajairol.blogspot.com/2010/07/miota-ez-blog-letezik-az-iskolaval.html

    http://egyelettajairol.blogspot.com/2010/05/burokracia-malmai.html

    VálaszTörlés
  5. S ehhez még csak annyit:
    -Új miniszter van, új oktatásért felelős államtitkár.
    - Új elnöke van az Oktatási Hivatalnak (igaz, nem rég, ám PDSz-elnökként is képben volt, és most mások a jogosítványai).

    S változott valami?
    Tettek valamit pl. a 10 testnevelésóra ügyében?
    Mire várnak? Hogy október 4. legyen?

    VálaszTörlés
  6. Annak idején a Dévényi Ivánt miért rúgták ki az Istvánból, később a Bottyánból, vagy a Mezei Misi bácsit a Balassából? Most meg az István teljes tanári karát? Deklaráltan politikai okok miatt, miközben semmi közük nem volt a politikához! Ki tudja, hányan vannak még névtelen, méltatlanul elfelejtett sorstársak? Mikor szűnnek meg az esztergomi iskolákban a politikai meghurcolások, a politikai üldözés, mert ez az? Ez az alapkérdés, minden egyéb csak ezután következik.

    VálaszTörlés