2010. november 20., szombat

A buszsofőr és egyéb állatfajták

Van egy mérhetetlenül ellenszenves emberfajta, magamban – nyilván irodalmi élményeim hatására – házmestertípusnak nevezem: haragban van a világgal, talán többre hivatottnak gondolja magát, s ezért méltatlannak érzi a helyzetét, körülményeit. Rosszindulatú, állandóan figyel, méricskél, elraktározza az információkat, s kellő pillanatban odaszúr – és ilyenkor elégtételt érez. A régi idők házmestere (van még ilyen foglalkozás?) este 10 után ki- és beengedett, karbantartott, s mindent tudott a lakókról – ez adta "hatalmát", nélkülözhetetlensége tudatát.

A buszsofőrök között is vannak "házmesterek". Egy ilyet az Esztergom-Budapest vonalon évek óta ismerek (egy másik a 3-4-es helyi járaton uralkodik). Bezárja a loholó utas előtt az ajtót (néha nagy kegyesen kinyitja), diákokat egrecíroztat:
– Egy diákot Pestre.
– Tessék?
– Egy diákot Pestre.
– Tessék? Nem értem.
– Egy diákot Pestre.
– Talán kérek. Nem tudsz köszönni?

Tegnap vele jöttem haza. A busz már Vörösváron zsúfolt volt. A második ajtónál felszállt három diák, elő a mikrofont, és leparancsolta őket. Percekig állunk, sok a felszálló, ésszerű szabály lenne, hogy a bérletesek ne kizárólag elöl szállhassanak fel. (Ha valaki ezt jogosulatlanul tenné, az ellenőr őt bünteti meg.)
– Sétáljanak beljebb!
Összepréselődünk, kapaszkodni már nemigen van hol. A következő megállóban újabb felszállók, megint elhangzik a felszólítás:
– Sétáljanak beljebb!
Nemhogy sétálni nincs hely, tömörülni sem igen.
– Ha én megyek hátra...
Kottázni kellene a mondat dallamát. Egy-két ember beszól neki, hogy: – Gyere! – Közben hátulról elgyötört női hang azt kéri, hogy nyissák ki a tetőablakot. Az asszonyt nem látom, egy kéz forgatja a szellőztetőt, nem történik semmi... A körülötte lévők felerősítik a segítségkérést, a sofőrhöz beszélnek: – Valaki rosszul van, nyissa ki a tetőablakot! – Semmi, megyünk tovább. Aztán a hanggal ellentétes oldalról megpillantom egy férfi ideges arcát, megismétli a kérést, már inkább követelést. S mintegy magyarázatképpen hozzáteszi: – Rákbeteg van a buszon, most jövünk a kezelésről... – Mélységesen szégyellem magam a kiszolgáltatottságból fakadó, senkire sem tartozó információ miatt. Végre megállunk valahol, a sofőr kívül (nincs sétálni hely) hátramegy, megkérdezi, mi a baj, aztán visszamegy, hoz valami célszerszámot, és kinyitja az ablakot. A népsűrűség csak Dorogon válik elviselhetővé.

Úgy 18-20 évvel ezelőtt történt, hogy Pestről jöttem haza, a sofőrfülke mögötti ülésen ültem. A fülkében volt fűtés, az utastérben kérés ellenére sem (ez egyébként nemegyszer, más sofőrnél is előfordult; esti, éjszakai járat után meg ballagott haza a sofőr a 10 literes marmonkannával). Láttam, hogy a buszvezető (azonos az előbbi történet szereplőjével) a Bécsi út végén elveszi a pénzt, de már nem ad jegyet. A következő megállónál már figyeltem, s az egész vonalon végig így ment. Késő este volt, viszonylag gyér utasforgalom, s bennem növekvő ingerültség... A végállomáson elöl szálltam le, s beszóltam neki a kisablakon: – Jó fuvar volt, ugye?

Aztán 17 évig nem ingáztam. Jelentem: a buszok korszerűbbek lettek, a sofőrök egyike-másika viszont még mindig lopja a közöst.

"Ön érvényes bérlettel, jeggyel utazik? A bliccelés pótdíjazást vagy utazásból való kizárást von maga után. Az érvényes bérlettel, jeggyel történő utazás közös érdekünk" – olvasható a buszban egy ablakra ragasztott hirdetményen. Tessék mondani: a sofőrnek mi a büntetése, ha saját zsebre dolgozik?


Update 11.22.
Ma egy udvarias, fiatal sofőrrel jöttem haza. Már Dorog közelében jártunk, amikor hátraszólt, hogy mindenkinek rendben van-e a jegye, bérlete. – Nem, nincs – mondták többen, fölálltak, és előrementek. Aztán kattogott, csengett a jegykiadó szerkezet.

A nem buszozók kedvéért:
Ez azt jelenti, hogy minden bizonnyal mérsékelt áron szálltak fel a buszra, jegyet nem kaptak, a pénzt a sofőr zsebre tette (ill. teszi majd a végállomáson: megnézi, a kiadott jegyek alapján mennyi pénznek kellene lenni a kasszában, s amennyivel több, az az övé). Mindenki jól jár, nem igaz? Később azonban a vezető megkapta a fülest, hogy ellenőrök jönnek, s intézkedett. Tucatszor hallottam helyi és távolsági járaton, ahogy a sofőrök egymást figyelmeztetik a várható ellenőrzésre. Így megy ez kis hazánkban, a polgári Magyarországon.

S ilyenkor mi van, ha valaki bejelent egy esetet...



6 megjegyzés:

  1. ne csak ide írd, hanem a cégnek is, aki foglakoztatja.

    VálaszTörlés
  2. Buszoztam én is sokat anno, Budapest-Balassagyarmat viszonylatban. Volt ám ott is egy pont ilyen sofőr, zömök ember, vörös hajjal.
    Vácon mindig sokat álltunk, préselődtek fel az újabb utasok a már egyébként is teli buszra, még egyszer annyian legalább. A sofőr időnként odakurjantott az utasoknak: "Húzódjanak már beljebb, hátul még táncolni lehet."
    Egyszer azután a hátsó traktusból, egy kigyúrt, izompólós cigány visszabömbölte: "Akkó gyere hátra bazmeg, felkérlek!"
    Azon az úton azután már valahogy elcsendesedett a kormánykerék ura...

    VálaszTörlés
  3. Ezért utazom inkább MÁV-val, az azzal járó szopásokat már legalább ismerem/kikerülöm/megszoktam :)

    A buszsofőrök jó része dolgozik úgy tudtommal, hogy ha megvan az "átlagos utasszám", utána elkezd zsebre dolgozni, evvan, ez Magyarország :S

    Ez a felkérős beszólás jó! :D

    VálaszTörlés
  4. buGhunter
    Én is utaznék vonattal, ha az állomás nem a város túlsó végén lenne.

    Nem beszólás az, hanem a fiatalság hite, hogy ne csak beszéljünk, hanem cselekedjünk, változtassunk. Én ehhez már öregedő szkeptikus vagyok, de olyan, aki szeretné, ha a fiatalnak igaza lenne.

    VálaszTörlés
  5. MI történne? Megmondom: semmi. Nem bizonyítható, pedig valóban így történik nap nap után, minden vonalon. Sőt, gyakran meg sem kérdezi a sofőr, kell-e jegy nekem, magától úgy dönt, hogy nekem nem kell.
    A legjobb ebben az, hogy ha nincs elég utas az adott járaton, a Volánbusz iktatja azt- hiszen nincs rá igény, ezt mutatják a jegyeladási adatok. :o(

    VálaszTörlés
  6. sztem ha többen szólnak, lehet, hogy kirúgják a sofőrt.

    pl beültethetnek álruhás utasokat, és akkor már bizonyítható lesz.

    ha boltban tapasztalok hasonló parasztságot, akkor is írok a boltnak (nem helyben, hanem a központba).

    pl volt egy tök tuskó biztonsági őr, megírtam, és később már nem is láttam ott dolgozni.

    egyébként meg semmibe nem kerül írni, kb 5-10 perc alatt megvan vele az ember.

    VálaszTörlés