2008. május 19., hétfő

Reflexiók egy "bülbül-szavu" levélre

Ugye nagyon nagyképű vagyok, ha azt gondolom: némi része a nyílt levelemnek (az olvasások száma ma meghaladta az 5000-et) van abban, hogy a polgármester fontosnak tartotta a szülőket tájékoztatni az elképzeléseiről, megkérdezni őket az István ideiglenes és végleges elhelyezésével kapcsolatban. A tanárok kevesen vannak, tanulóink több mint fele azonban helybeli – a szülők helyben szavaznak. Előrelátó politikus számol ezzel.

Annak, aki tudja, hogy egy iskola nem egyszerűen az osztályok összessége, nem kérdés: az Istvánnak légköre van, értékrendje van, szelleme van – az iskola csak együtt iskola. (Ne tessék azzal jönni, hogy a Bottyán meg a kereskedők – csak a szükség bont törvényt, nem az önkéntes vállalás!) Vagyis az ideiglenes elhelyezésről szóló kérdés – remélem – a többség számára nem kérdés. Vesd össze:

Ha sok cseresznyepaprikát madzagra fűzünk, abból lesz a paprikakoszorú.
Ha viszont nem fűzzük fel őket, nem lesz belőlük koszorú.
Pedig a paprika ugyanannyi, éppoly piros, éppoly erős. De mégse koszorú.
Csak a madzag tenné? Nem a madzag teszi. Az a madzag, mint tudjuk, mellékes, harmadrangú valami.
Hát akkor mi?
Aki ezen elgondolkozik, s ügyel rá, hogy gondolatai ne kalandozzanak összevissza, hanem helyes irányba haladjanak, nagy igazságoknak jöhet a nyomára.
(Örkény István: Az élet értelme)

Végtelen örömmel tölt el, hogy a volt Balassában, a kollégiumban és egy-két terem erejéig a szakközépiskolában való elhelyezésünket maga Meggyes Tamás sem javasolja, ideiglenes helyünkként szerinte is a volt Hell épülete a sokkal megfelelőbb.

Az István végleges elhelyezésével kapcsolatban a polgármester megkérdezi azokat a szülőket, akiknek nagyobbik része 3-5 év múlva a dologban nem lesz érdekelt. Ilyen alapon meg lehetne kérdezni a volt istvánosokat vagy azokat a szülőket, akiknek olyan terveik vannak, hogy gyermeküket majd, valamikor az Istvánba adják. Igen, tudom: kivitelezhetetlen. De látszatra tetszetős, nem? A tanárok megkérdezésével kapcsolatban eddig nincs információm.

Végleges megoldások:

Dobó. 2007 áprilisában nem a Dobó ÉPÜLETÉBEN való végleges elhelyezésről volt szó, hanem arról, hogy október végéig megvizsgálják a műszaki feltételeit annak, hogy ráépíteni célszerűbb-e, vagy mellette épüljön egy szárny az Istvánnak (aula, tornacsarnok közös használatával). Az, hogy a Dobóba megyünk, iskolaszéki ülésen hangzott el először 2007 októberében a fenntartó képviselőjének szájából. Ez csak iskola-összevonást jelenthet – egyik, másik vagy mindkét intézmény megcsonkítását. De akkor ezt tessék kimondani! Ehhez azonban miféle építészeti szakvélemény szükséges? Van egy nem nyilvános középtávú önkormányzati intézkedési terv?

Várhegy. „Ez természetesen több évtizedes terv … Mégis, a déli kanonoksor folytatásában a Gimnázium épülete – belátható időn belül – 3-5 év alatt megvalósítható.” Nincs itt egy icipici ellentmondás? Én például, ha választhatnék, ezt szeretném. De szeretnék még ötös találatot a lottón is – lehetőleg 3-5 éven belül.

Granvisus. Zömében önkormányzati tulajdonban van a levél állítása szerint, „felújítása 2-3 év alatt megvalósítható”. Nyilván a döntés megszületése és a költségvetésben rendelkezésre bocsátott pénz az időszámítás kezdete. A megvalósíthatóságot akadályozhatja esetleg némi tulajdonosi vita. Mert a Granvisus önkormányzati tulajdonú része (a piac felé néző volt gyárépület) alatti telek is magántulajdonban van meg az udvar is (meg a Sissay közben lévő épületrész is).

Szóval: szeretnénk végleges helyet, szeretnénk tisztán látni, kompromisszumkészek vagyunk. Csak tessék már azzal számolni, hogy gondolkodunk! Nem „oktondi jajveszékelés”, ha az ember azt szeretné, hogy a fenntartó az igazságot minden részletében bontsa ki.

Végül:
„Szeretnénk, hogy a Gimnázium a térség legjobb gimnáziuma legyen. Ez ma még nem mondható el minden tekintetben.”
Ezerféle szempontot lehet kitalálni, én itt kettőhöz (a továbbtanulás szempontjából a legfontosabb kettőhöz) kigyűjtöttem az adatokat az OKI nyilvános adatbázisából. Megjegyzem: az almát az almával, a körtét a körtével érdemes összehasonlítani: vagyis a hatosztályos gimnáziumot a hatossal, a négyest a négyessel stb.

A felvételre jelentkezők nyelvvizsgaarányai iskolatípusonként
2002-2006


4 és 6 évf. gimn. (Temesvári)
országos átlag: 69,2 %
az adott gimnáziumi: 59,5 %

4 és 8 évf. gimn. (Dobó)
országos átlag: 71,2 %
az adott gimnáziumi: 71,4 %

6 évf. gimn. (István)
országos átlag: 65,9 %
az adott gimnáziumi: 81,4 %


Felvételi eredmények iskolatípusonként
2002-2006


4 és 6 évf. gimn. (Temesvári)
elvárt érték: 61,9 %
orsz. tényleges: 70,7 %
adott gimn. tényleges: 61,8 %

4 és 8 évf. gimn. (Dobó)
elvárt érték: 64,6 %
orsz. tényleges: 75,1 %
adott gimn. tényleges: 70,9 %

6 évf. gimn. (István)
elvárt érték: 66,7 %
orsz. tényleges: 65,3 %
adott gimn. tényleges: 74 %

„A fejlődéshez minden feltételt szeretnék biztosítani. A feltételek között a legfontosabbak: az átlagon felüli felkészültséggel rendelkező tanári kar, az iskolavezetés, a jó pedagógiai program, a jó képességű, tanulni vágyó és tanulni akaró diák, valamint az elhelyezés körülményei.”

A felsoroltakból kettő feltételt van módjában a polgármesternek (pontosabban a képviselő-testületnek) biztosítani. Az egyik megtörtént. A másikról született a ma kiküldött levél.

2 megjegyzés:

  1. "A tanárok megkérdezésével kapcsolatban eddig nincs információm."

    A szig.eu-n írja KL:
    2008. május 20-án az iskola tanárai is megkapják a levelet, amelyben a tanári kar véleményét is kikéri a Polgármester úr.

    VálaszTörlés
  2. Két apró megjegyzés.
    A nem helyi gyerekek családtagjai, is Meggyes Képviselő potenciális szavazói, akiket az István botránnyal nagyon maga ellen hangolt(mi is ilyenek vagyunk). És ez így már nem kevés.

    Én Bottyánban végeztem, gyermekeim Istvánosok. Így a véleményem talán tárgyilagos. A Bottyán régen nagyon jó iskola volt, számos nagyon jó tanárral, simán felvettek az egyetemre. De nem éreztem semmiféle, az iskolára jellemző szellemiséget. Az Istvánnak akkor is volt, ma is van egy nagyon karakteres, a gyerekekre is kisugárzó pozitív szellemisége. Olyan dolgokat hozott ki a gyerekeimből amire szülőként nem voltam képes. Nagyon kellene erre vigyázni !

    VálaszTörlés