http://szeretgom.hu/full/4701/
Ktv. 60. § (1) Az iskolában a nevelő és oktató munka segítése, a nevelőtestület, a szülők és a tanulók, az intézményfenntartók, továbbá az intézmény működésében érdekelt más szervezetek együttműködésének előmozdítására iskolaszék alakulhat.
Ktv. 60. § (1) Az iskolában a nevelő és oktató munka segítése, a nevelőtestület, a szülők és a tanulók, az intézményfenntartók, továbbá az intézmény működésében érdekelt más szervezetek együttműködésének előmozdítására iskolaszék alakulhat.
(2) Az iskolaszékbe a szülők, a nevelőtestület, az iskolai diákönkormányzat azonos számú képviselőt küldhet.
(3) Egy-egy képviselőt delegálhat az iskolaszékbe az érdekelt
a) fenntartó,
(…)(2)-(3) Az „azonos számú” a szülők, tanárok és diákok viszonylatára vonatkozik (Az Istvánban ez 3+3+3 fő). Az „egy” a fenntartó képviselőjére. Nem a (2) és (3) pontban megnevezettekre érvényes az „azonos szám”. A polgármester által előterjesztett határozati javaslatban pedig ez szerepel. Indok: „Az Iskolaszék összetételében a fenntartói érdekképviselet annyira súlytalan, hogy javaslom, az Iskolaszékben (sic!) minden képviselet 1 főt delegáljon.”
Érdekes megközelítés. Gondolkozzunk el kicsit azon, mit jelent a szó: fenntartó!? Milyen nagyon is hathatós eszközök állnak a rendelkezésére „érdekeit” képviselni? Vannak-e neki saját érdekei, a fenntartó, vagyis az önkormányzat nem a választók érdekeit képviseli-e? Mennyire erősek az iskolaszék jogosítványai (véleményezési, javaslattételi, egyetértési jog)? Az adott iskolaszék létezése óta hány esetben méltányolta a fenntartó ennek a szervezetnek a véleményét? No, ugye… Miféle súlytalanságról van szó? Vagy az a kívánatos, hogy meg se fogalmazódjon a fenntartó előterjesztésével, szándékával ellentétes vélemény? Az ilyen már születése pillanatában a fenntartó jelenlévő képviselője tekintélyének, érveinek súlyától köddé váljon, felszívódjon? Főleg, ha a fenntartó képviselője maga a polgármester. Ki is ismerhetné jobban a fenntartó érdekeit? (Vajon hány ilyen iskolaszék működik az országban? Esztergom a kuriózumok városa.) Nem lehetne analógiásan a tanári oldal képviseletében az igazgatót és helyetteseit delegálni az iskolaszékbe?
Számtalan példa van a demokratikus intézményrendszer egyes elemeinek, működésének kiüresítésére.
A határozat szerint a képviselő-testület úgy döntött, hogy amíg az iskolaszék a javaslat szerint át nem alakul, addig a fenntartó nem vesz részt a munkájában.
Szíve joga így dönteni. A fenntartó számára a részvétel lehetőség, nem kötelesség - de nélküle az iskolaszék teljes jogkörrel működőképes. Egyébként meg a javaslatoknak az a sajátosságuk, hogy vagy elfogadják, vagy elvetik őket. De ha nem fogadják el, akkor kivonulok – nos, ez egy dacos gyerek reakciója. Némi zsarolás íze van: én ugyan a „részt vehetek” kategóriába tartozom, de diktálni akarok.
Hiába: a szokás nagy úr.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése