2012. július 27., péntek

Csokoládé

Nagy édességimádó vagyok, a csokoládén túl a tortákat, a krémes süteményeket szeretem. Anno, moszkvai tartózkodásom során naponta megfordultam a булочная-ban, ahol kenyér és pékárun kívül конфеты-t is (ez magyarországi értelemben vett, szemenként csomagolt bonbon) árultak, napi 20 dkg volt az adagom. A Красный мак és Белочка már nagyon jó minőségű volt, a Кара-Кум jelentette a csúcsot (’89-ben, amikor utoljára Moszkvában jártam, hosszas keresés után a Речной вокзал közelében találtam), hónap végén, ösztöndíj fogytán Батончики-re futotta.

Kíváncsi voltam, Lembergben most van-e конфеты. Jelentem, van. Az általam ismert fajtákból most is árulnak Кара-Кум-ot, bár emlékeim szerint régen intenzívebb volt az íze; a gyengébb minőségűek közül találtunk Ромашка-t, s a gyermek kedvéért vettünk Коровка-t, ezt itthon lengyel tejkaramellaként ismerjük.



Jártunk cukrászdában is. Ez itt például egy exkluzív hely, monarchiabeli, kézzel írt süteményreceptek, süteményesvillák, kávéskanalak vannak bekeretezve a falon, a Monarchia idejéből származó receptek alapján készült süteményeket kínálnak. Nem olcsón: három szelet tortáért 86 hrivnyát (forintban –szor kb. 33) fizettünk. Ki van írva, hogy 100 grammnak mennyi az ára (általában 15-16 hrivnya), de miután itthon az ár szeletre vonatkozik, eszünkbe sem jutott, hogy itt levágják és mérik a szeletet. (Zsovkvában egyébként – 30-40 km Lembergtől –  7-8 hrivnya 100 gr. S ha már az áraknál tartunk: 100 gr Кара-Кум 6,5 hrivnya.)




Ez a hely pedig az egykori Sztuka kávéház nevét viszi tovább: a belső tér nagyon hangulatos, a kávé és a kakaó is finom. (A kávéházról informatívan itt.)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése