2010. január 4., hétfő

Szerinted?

"... analizáltam, hogy az embernek hol van a hazája. Ugyanis az határozza meg a hovatartozását. Ha Magyarország a hazája, akkor magyar. Ha Chile, akkor chilei. De mi határozza meg, hogy hol a haza? A következőkre jutottam: először is az ember kommunikatív lény. A hazája tehát az az ország, amelynek a nyelvén a legpontosabban ki tudja fejezni magát. Másodszor, amelynek a nyelvét a legpontosabban érti, utalásokkal, célzásokkal együtt. Harmadszor a kultúra: a kultúra gondolkodásmódot reprezentál, tehát amelyik ország kultúrája a sajátja, az az ország a hazája is. Mentünk át a feleségemmel a sivatagon, Egyiptomból Izraelbe, valamit kérdezett, amire azt feleltem: karóval jöttem. Próbálnám ezt mondani egy francia nőnek... Bevinne az elmegyógyintézetbe, hiszen sosem hallott József Attiláról. Aztán az orientáltság. Hol tud a legjobban tájékozódni arról, hogyan intézhetők el a kényes dolgok? Aztán: a zsigeri része a dolognak, az ízek. Ez iszonyú keményen meg tudja gyötörni az embert. (...) Ezek a dolgok nagyon mélyen élnek az emberben, és nem lehet őket megváltoztatni. Magyarán: egy ember nem átültethető. Talán még a serdülőkora előtt igen. De ha ezt a kort itt érte meg, akkor lehet, hogy az otthona másutt lesz, de a hazája itt van."


És ti mit gondoltok: mi a haza? S valóban nem átültethető az ember?

2 megjegyzés:

  1. Én erre régen akartam válaszolni: nagyon egyetértek az idézettel, nem átültethető az ember, legeslegfeljebb kiskorában, és csak olyan helyre, ahol a fizimiskája nem ordítja messziről, hogy ő más ország, más kultúra szülötte. Mert pl egy Vietnámi itt mindig csak bevándorló marad, ha beszéli is a nyelvünket, és bírja a kultúránkat. Nagyon sok egyetemi ismerősöm próbál(t) szerencsét külföldön a jobb életminőség reményében, és eddig egyetlen egyet tudok, aki kinn is akar maradni, de őt a párja is odaköti már, az már egy kicsit más helyzet.
    Hol a haza? Ahol a nyelv, a család, a kultúrális háttér, és ahol mások általi elfogadottság korlátok nélkül megvan.
    Üdvözlettel,FN

    VálaszTörlés
  2. Hogy nekem hol van, mi a hazám, az attól (is)függ, hogy mások megengedik-e, elfogadják-e hogy az legyen, itt legyen? Mi a korlát? Külső tulajdonságok? Szellemiség?
    Engem ezen a blogon már küldtek el "a kibucba".

    VálaszTörlés