2011. február 14., hétfő

Mintaváros

A mindennapi testnevelés fontosságáról a Fogadóórában (az első 9 és fél perc)... Hogy mióta beszélnek róla, már Szentgyörgyi is javasolta... Jövőre bevezetik. Íme a pozitív példa: Esztergomban 2010 szeptembere óta működik, törvényi háttér nélkül is, nem is 5, hanem heti 10 óra... Nyilatkozik az Arany és a Dobó igazgatója, a gyerekek szeretik (gimnazistákat nem kérdeznek)... Mi lesz máshol, nem minden településnek van ilyen "erős költségvetése" – a riporterek újságot nem olvasnak, de bájos beállításban indítják a valóságfeltáró riportot... Nem kevés pénz, 100 millió, mondja a tanügyi iroda vezetője, aki azóta – ahogy hallom – már magasabb szintről irányítja az oktatást. Hiába: mintaváros. (Érzitek-e a rendszert?)

Aki lemaradt volna: írtam róla többször is, itt meg itt meg itt. S "A nevelés színtereiről" egy másik blogger írása itt.

3 megjegyzés:

  1. A riport élő példája annak, hogy a média úgy formálja, alakítja a történéseket, ahogy azt a megrendelő kéri. A felületes nézőnek, aki semmit nem tud az esztergomi eseményekről,a műsor láttán az lehetett a benyomása, hogy milyen jó és hasznos a minden napos testnevelés. Akkor a tisztánlátás végett, leírom én mit tapasztaltam a gyerekem révén. Most nem a megnövekedett óraszámról szeretnék írni, azt már úgy ahogy megszokták a gyerekek, sokkal inkább arról, hogy mit is jelent Esztergomban a testnevelés óra, gyakorlatilag hogy is valósul meg.
    Bevallom, minden elképzelésemet felül múlta, amiről a gyermekem beszámolt, nem gondoltam, hogy ennyire rossz a helyzet.
    Tehát 3x2 óra testnevelés van beépítve az órarendbe, ami elviekben annyit jelent, hogy 2x2 óra a sportcsarnokban és 1x2 óra uszodában. Ez így leírva nagyon jól hangzik, mikor megláttam, már kezdtem úgy gondolni, egye fene a plusz órákat, legalább egészségesen tölti az idejét. Ezzel szemben jöjjön az esztergomi valóság. A hangzatos óraszám a szó szoros értelemben 0 testmozgást jelent. Azaz a "testnevelés", már ha ezek után annak lehet nevezni, fakultatív alapon zajlik, azaz akinek kedve van az rugdoshatja a labdát, ill. az uszodában sétálhat a medence körül. Ez annyit jelent, hogy többségében (mert hát ha senki nem kötelezi mozgásra a kamaszokat, önként inkább a könnyebb utat választják) a sportcsarnokban, ill. az uszodában a a padon ill. a lelátón üldögélnek, zenét hallgatnak, mobiloznak, stb. A testnevelés tanárok (már ha ezek után azoknak lehet nevezni őket) traccspartival mulattatják az időd. Tehát még a minimális (heti 2 óra) testnevelés sincs rendesen megtartva, tesi óra gyanánt a pálya/medence szélén tunyulnak fiataljaink.
    A Fogadóóra tévéseinek nem csak az iskolák igazgatóját kellett volna megkérdezni, hanem ellátogathattak volna a sportcsarnokba ill. az uszodába is akkor amikor a gimnazistáknak tesiórájuk van. Azt hiszem érdekes látványban lett volna részük.
    Hát kérem ez az esztegomi nagy valóság. :-(

    VálaszTörlés
  2. Nem is lehet máskép, hisz a medencében már 100 gyerek "dagonyázik", a tornateremben /ha van ilyen!/már három osztály "szorong",a folyosók, lépcsők zsúfolásig "tornászó " gyerekkel, akik természetesen" lábújjhegyen és suttogva rohangászhatnak, hisz a termekben elméleti órák zajlanak! Szép az elmélet, de ez a szomorú valóság!

    VálaszTörlés
  3. Névtelen 10:57

    Köszönöm, hogy leírta a tapasztalatokat. Ez az 'egészségmegőrző', 'közösségépítő' újítás kerül egy tanévben 100 millióba.

    Legyen az általános iskolákban napi egy testnevelés, de ehhez először teremtsék meg a feltételeket.

    Bebizonyosodik, amit előre lehetett látni: a "legyen" teremtő aktusa a politikusok esetében nem jár a "lőn" eredményével. Legfeljebb a közszolgálatinak nevezett adó reklámfilmjében.

    Szóval, jó helyen van a gyerekem Dorogon, ahol csak heti 3, de kemény testnevelésóra van.

    VálaszTörlés