2008. november 19., szerda

Ceruzaforgácsok x.

Szürke, ködös, hideg délután. Fáradtság, hírek - derűre semmi ok. De mégis: a gyermek. "Dédelgizünk" (ez szerinte betegség ellen is jó): a hálóban a takaró alatt beszélgetünk, leckét ír, én újságot olvasnék, beleolvas, kérdez („mi az a magánvádló?”). Aztán sorban elfurulyázza, amit az utóbbi időben tanultak. A háta mögé teszi a kottát, nekem néznem kell - hát, nézem, de hiába.

A gyermek kiabál, hogy az apja felfortyan. Az apropó a társasjáték: saját szabályokat talál ki, a kiütött bábut szerinte vissza lehet hívni a játékba, az apja ragaszkodik az eredeti verzióhoz. A vége mindig az, hogy irány a kád.

* * *

Hétvégén megnéztük a Szépművészetiben a Reneszánsz a fáraók Egyiptomában c. kiállítást. A 2-3-4-4,5 ezer éves sztélék, szobrok, koporsók láttán az járt a fejemben, hogy hol voltunk mi, magyarok akkor, milyen tárgyi emlékeink vannak ebből az időből. Semmilyenek. Amikor tanítom, mindig elmondom, hogy a Halotti beszéd nemcsak a magyarság, hanem az egész finnugor nyelvcsalád első szövegemléke (sumír–pártus–hun–magyar–szabír "rokonság"-ról nem beszélek) - büszkék lehetünk rá. De rögtön utána megkérdezem azt is, mikor is írta Homérosz az eposzait - hogy tudjuk: mihez képest van nekünk a legrégibb nyelvemlékünk. S erről eszembe jut, hogy a neten micsoda nemzeti önelégültséggel, a másik nép lenézésével írta egyszer valaki: kérdezz meg egy tótot, mondjon legalább egy saját mesehőst... Mérték, viszonyítás...

* * *

Vasárnap este megnéztük-hallgattuk Bálint András Radnótiját.

Radnóti Naplója, 1942. május 17.
"Hogy is kezdjem… Szobám falán három „családi kép" van, három fényképmásolat. Barabás egyik meglehetősen ismeretlen Arany-festményének másolata, ugyanerről a festményről külön a fej, és egy festmény másolata az öreg Kazinczyról. A Kazinczy-képről csaknem mindegyik látogatóm, de az Aranyról is sokan megkérdezik: „a nagybátyád?" vagy „a rokonod?" Igen, – felelem ilyenkor, Arany és Kazinczy. S valóban nagy-, vagy dédnagybátyáim ők. S rokonom a hitétváltó Balassa, az evangélikus Berzsenyi és Petőfi, a kálvinista Kölcsey, a katolikus Vörösmarty, vagy Babits, avagy a zsidó Szép Ernő, vagy Füst Milán, hogy közelebb jöjjek. S az ősök? A Berzsenyi szemével látott Horatius éppúgy, mint a zsidó Salamon, a zsoltáros Dávid király, Ésaiás, vagy Jézus, Máté vagy János, stb. rengeteg rokonom van. De semmiesetre sem csak Salamon, Dávid, Ésaiás, Szép Ernő vagy Füst! Ezt így érzem és ezen a „belső valóságon" nem változtathatnak törvények. – Zsidóságomat soha sem tagadtam meg, zsidó felekezetű vagyok ma is, de a vallásra nem neveltek, nem szükségletem, nem gyakorlom. A fajt, a vérrögöt, a talajgyökért, az idegekben remegő ősi bánatot baromságnak tartom és nem „szellemiségem" és „lelkiségem" és „költőségem" meghatározójának. A zsidóságom „életproblémám", mert azzá tették a körülmények, a törvények, a világ. Kényszerből probléma. Különben magyar költő vagyok, rokonaimat felsoroltam s nem érdekel, hogy mi a véleménye erről a mindenkori miniszterelnöknek. Kitagadhatnak, befogadhatnak, az én „nemzetem" nem kiabál le a könyvespolcról, hogy mars büdös zsidó, hazám tájai kinyílnak előttem, a bokor nem tép rajtam külön nagyobbat mint máson, a fa nem ágaskodik lábujjhegyre, hogy ne érjem el gyümölcsét. Ha ilyesmit tapasztalnék, – megölném magam, mert másként mint élek, élni nem tudok, s mást hinni és máskép gondolkodni sem. S ha megölnek? Ezen ez sem változtat."

* * *

Hírek: Dunaszerdahely, Nagycsécs, Pécs… Nő a frusztráció szintje.

2 megjegyzés:

  1. "A 2-3-4-4,5 ezer éves sztélék, szobrok, koporsók láttán az járt a fejemben, hogy hol voltunk mi, magyarok akkor, milyen tárgyi emlékeink vannak ebből az időből. Semmilyenek."

    1. Attól, hogy [még] nem találtak tárgyi emléket, írásokat, sztéléket, szobrokat lehetnek, csak legfeljebb nem tudunk róluk, ígyhát merész kijelentés az, hogy semmilyen. Az is igaz, hogy nem Magyarországon kell keresni.

    "S erről eszembe jut, hogy a neten micsoda nemzeti önelégültséggel, a másik nép lenézésével írta egyszer valaki: kérdezz meg egy tótot, mondjon legalább egy saját mesehőst... Mérték, viszonyítás..."

    2. Mert ők nem néznek le minket, például azzal, hogy nem akarják engedélyezni a magyar földrajzi nevek használatát?
    http://index.hu/politika/kulfold/szlov221108/

    Vagy például ezzel: Robert Fico miniszterelnök a közelmúltban kijelentette: „Szlovákia jogrendjének alapját képezik a benesi dekrétumok, és azok a jelenlegi szlovák kormány szerint sérthetetlenek.”

    Ezzel inkább csak erősítik az ellenszenvet.

    3. Mellesleg, 1000 évig magyar földön éltek, mégis úgy tesznek, mintha ~896 és 1920(vagy 1993?) a mai Szlovákia területén csak szlovákok éltek volna. Amikor az önálló Szlovák Köztársaság megalakult (1939; 26 állam ismerte el, köztük Magyarország is!), a vezetőik megpróbáltak maguknak történelmet és múltat gyártani...

    És ha már itt tartunk, kíváncsi lennék, hogy hány oldalas lehet a Szlovákia a középkorban című történelem könyvük... Mérték, viszonyítás...
    És ezzel én is beálltam a "nemzeti önelégültségűek" sorába.

    VálaszTörlés
  2. "...büszkék lehetünk rá" - ezt is írtam. Ne szelektív módon olvass!

    "hány oldalas lehet a Szlovákia a középkorban című történelem könyvük" - legalább annyi, mint pl. a magyarság története ie. a 2. évezredben.

    Bizony: mérték és viszonyítás. Mert nem mi vagyunk az origó.

    Egyébként meg: a nevemen írok, légy oly kedves, tisztelj meg a sajátoddal.

    VálaszTörlés