Az elmúlt két hétben érettségi dolgozatokat javítottam. 2005-től van egy 60 perces szövegértési feladatsor, azután 180 percben három lehetőség közül (érvelés, műelemzés, összehasonlító műelemzés) egyet kell kidolgozni. Az osztályban, ahol az utolsó 3 évben tanítottam, négy ember kivételével mindenki az érvelést választotta. A feladat így hangzott:
Az alábbi interjúrészletben Spiró György, kortárs író az irodalomolvasás és az írás mai helyzetéről fejti ki véleményét.
Az alábbi interjúrészletben Spiró György, kortárs író az irodalomolvasás és az írás mai helyzetéről fejti ki véleményét.
„A nyelvvel kapcsolatban különben az jut eszembe, hogy a magyar irodalom veszélyben van, mert rohamosan csökken az olvasók száma a fiatal generációkban. Régóta tanítok egyetemen, ott is látom. A baj az, hogy az általános iskolában nem szerettetik meg az olvasást a gyerekekkel. Meggondolandó, nem kéne-e átírni egy csomó régi nagy magyar művet, például Jókai regényeit, hogy lehessen őket élvezni. A szavak felét a mai gyerekek nem értik.”
Érveljen a Spiró György által felvetett problémák mellett és/vagy ellen! Hivatkozzon olvasmányélményeire, olvasói tapasztalataira is!
Ettől a feladattól, pontosabban az idézett író személyétől háborodtak fel - mondjuk így - az értő olvasással hadilábon állók. (Attól nem, hogy az interjúrészletet bevezető mondat nem jó: az idézetben az írás mai helyzetéről nincs szó. Nagyon nagyképűen arra gondolhatok: az értő olvasással nemcsak az iskolákban vannak gondok.)
Dolgozatjavítás közben a különböző érveket olvasva sok minden eszembe jutott. Többször levettem a polcról Örkényt, pihentetésként Spiró-tanulmánykötetet olvastam. Ezen kívül még egy posztot biztosan írok majd arról, amit javítás közben megfogalmaztam magamban.
A Magániktató c. kötet első írása Spiró egykori magyar- és latintanáráról szól. (Egy részlete fenn van a neten.)
"Félelmetes belépő volt: kivágódott az ajtó, becsörtetett egy drapp köpenyes, alacsony, kopasz, szemüveges kis ember, a tanári asztalra vágta az osztálykönyvet, a táblához ment, bal kezével, nagy betűkkel felírta: BADA, majd hatalmas léptekkel róni kezdte a termet a padsorok között, és szörnyű dolgokat mondott. Aki nem tanul, azt kirúgja. Aki igazolatlanul hiányzik, azt kirúgja. Őt nem érdekli, ki honnan jött, milyen volt a bizonyítványa az általánosban, kik a szülei, őt a munka érdekli, ő nem tűri a becstelenséget, itt dolgozni kell, és aki nem hajlandó az meneküljön. (...) Csak néhányan távoztak valódi becstelenségért, Bada tanár úr ugyanis a közepeseket sem tűrte meg. Behívatta a szülőket, és elmagyarázta: semmi baj sem származik abból, ha valaki nem gimnáziumot végez, jobb, ha a gyerek nem kínlódik, ha tisztességes szakmát szerez valahol. Volt, aki más, gyöngébb középiskolában jelesen végzett később..."
A hatvanas évek elején egy külvárosi gimnáziumban vagyunk. Bada tanár úr kivételes személyiség. Ilyen iskola, ilyen tanár ma valószínűleg nincs. Megváltozott a világ. Akkor az iskola diktált, előírt - ma szolgáltat. Ez azonban nem jelenti azt, hogy manapság nincsenek egyetemen, főiskolán, gimnáziumban nem odavaló diákok. Sőt: tanárok. De ma is mindenki jobban járna, ha a neki megfelelő helyen lenne: a felkészültségének, képességeinek megfelelő helyen.
Én az gondolom, az iskola minden szolgáltató volta ellenére sem csupán a megrendelők igényeitől függ, s nem is csupán ennek kell megfelelnie. Az iskola szükségszerűen konzervatív: az emberiség és saját népünk kulturális értékeinek intézményesített átörökítője. (Az elvárt öltözködésben, kommunikációban, módszerekben stb. sokkal nagyobbak lehetnek a különbségek az iskolák között.)
Rendezők szoktak arra hivatkozni, hogy a színház nem demokratikus intézmény: egy előadás létrehozásában a rendező a főnök, neki van víziója az egészről, a színész végrehajtja az utasításait, a műszak a rendelkezésére áll... Hasonlóan van ez az iskolában is. Tanár és tanuló partner, de köztük a viszony nem szimmetrikus: az egyik átad (van mit), a másik befogad (kényszerből vagy önkéntesen) - ez persze nem zárja ki a szerepek esetenkénti felcserélődését (a gyerek is neveli a szülőt).
Mindebből következően nem olyan egyszerű dolog az, hogy a diákság tálcán kínálja a például az irodalomtanítás megújításának tuti módját, s a vaskalapos illetékesek nem akarják meghallani. A sok-fölösleges-dolgot-tanulunk panasza jelen időben nem értelmezhető. Olyan nincs, hogy csak a lényeget tanítsák: a tanulás maga, hogy az ismeretek között megtanulunk fontos és kevésbé fontos között különbséget tenni, hogy összefüggéséket fedezünk fel… Majd utólag derül ki, mi volt fölösleges.
Az írja Spiró: „a magolás, mert időnk nagy részét bizony magolás vette el, megtanított minket koncentrálni, megtanított tanulni, megtanított intenzíven dolgozni, és észrevétlenül elsajátítottuk a lényeget: a szemléletet magát.”
Kompetenciafejlesztés sincs tárgyi tudás nélkül. Nem mindegy a mérték, az arányok. S egy szóval sem mondom, hogy nem kell tekintettel lenni azokra, akiket tanítunk. Egy szóval sem mondom, hogy nincsenek nagy bajok a közoktatási rendszerben. De azt igen: a diákok nincsenek abban a helyzetben, hogy megmondják, mit tanítson a tanár - egyszerűen nincs rálátásuk. Amikor valamelyest van, már nem diákok. Hogy ne tanítson a tanár – arról a folyamat közben is érvényesebbet mondhatnak. De lehet vitatkozni velem, van, amiben meggyőzhető vagyok.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése