2010. június 25., péntek

Egy fejezet végén

A gyermek táborban van, néha megfeledkezem erről. Az előbb például megreccsent valami, s azt hittem, ő fordult meg az ágyában. A következő pillanatban aztán eszembe jutott, hogy nem lehet. Már elsős korában is elment Bélavárra, az osztályból egyedül, pedig nem vagány. Minden este felhívjuk, ma hallottam a hangján, hogy rosszkedvű. Aztán kiderült, hogy a "Ki mit tud"-on utolsók lettek – ketten alkottak egy csapatot (más csapatokban többen voltak), kitaláltak valamit, de csak ekkora sikere volt. Én örülök, hogy kiállt: nem szeret szerepelni, nem dühöng benne a versenyszellem.

Befejezte az alsó tagozatot. Túl van egy csalódáson: nem vették fel a nyolcosztályos gimnáziumba. De a legnagyobb eredmény, hogy szeret iskolába járni. Egész évben tisztességesen dolgozott, van kötelességérzete, meg akart felelni a tanító néninek is, nekünk is. Megtanult mindent, amire építeni lehet, nincsenek lyukak a tudásában – más kérdés, hogy komótos, az összpontosítás nem mindig sikerül. Úgy látom, hogy már az alsós anyagban is vannak fölösleges dolgok: a környezetről azt mondja a tanító néni, hogy nehéz – szerintem azért, mert igen erősen túlméretezett; a nyelvtan nagy lépésekkel halad (jó lenne, ha minden gimnazista tudná újratanítás nélkül a negyedikes anyagot). A fogalmazás viszont kevés: tanulnak a fogalmazásRÓL, de maga az írás kevés (pedig írni csak írva lehet megtanulni), az olvasásra neveléshez az olvasókönyv nem elegendő... A gyermek nem matekos elme, nem úgy jár az agya - de nagy biztonsággal és meglehetősen gyorsan számol. Egyedül az angolt utálta – ezt már harmadik osztályban májusra sikerült elérni. Nem csodálkozom az eredményen. Az ide vezető út magáért beszél: az idén összesen nyolc jegye volt, neki ebből mindössze egy szóbeli teljesítményre, év végén írtak témazáró dolgozatot (sem ezt, sem a korábbiakat nem láttuk - az osztálytanító minden dolgozatot hazaküldött megnézni, láttamozni), a többi jegy szódolgozat. Negyedik osztályban, a kommunikatív nyelvoktatás korában! Kényelmes: 10 szó magyarul a táblán, nem tart sokáig kijavítani. Két év alatt egyetlen tanári vonás nem volt a füzetben, szótárfüzetben - mi van azzal a gyerekkel, akinek otthon nem tudnak segíteni?! Egyetlen dalt nem tanultak meg (egyszer óra végén és még egyszer a következő óra elején meghallgatták). (És nem, nem beszéltem az angoltanárral: részint nemigen hiszek abban, hogy szülői panaszra valakiből jó tanár lesz; másrészt azt gondolom, minden iskolában van munkaközösség-vezető, iskolavezetés, minőségbiztosítás...)

Négy évig tanult furulyázni iskolai keretek között, s bár szívesen csinálta, az utolsó évre ellaposodott: ketten maradtak az évfolyamból, s a harmadikosokkal egy csoportban, nem sok újat tanulva unta. Két évig járt lánytornára, ki nem hagyta volna, még hőemelkedéssel is visszament délután. S bár nem kellett gyógytornára járnia, a testnevelő és a barátnő kedvéért mindig ott maradt. Az idén énekkaros is volt (tavaly csak alkalomszerűen működött a kórus), s bár ő itthon is el-elénekli a tanult dalokat, én csak azt hallgatom szívesen, amit órán tanultak. Az énekkari műsor jó része karaoke – én az iskolát értékközvetítő intézménynek gondolom, a slágeréneklés a felvétellel a háttérben nem csak Kodály országában nem az.

Sokakkal ellentétben szerettem a szöveges értékelést – még akkor is, ha nyomtatott, félkész változatát használta az iskola.

A kisgyerek kiskamasz lett, itthon nagy a szája, kezd visszaszorulni az élményszerű, érzelmek kiélését szolgáló rajzolás, barátnő, barátnő, barátnő... De a játék, főleg a babázás még nagyon fontos. Alapvonásai – szelíd, szolid, szófogadó, igyekvő, érzékeny lelkű – nem változtak.

3 megjegyzés:

  1. Ilyen egy igazán igényes "szöveges értékelés".:)

    VálaszTörlés
  2. Beszéltünk az angol nyelv tanításáról (és persze az angol tanárról is) - nekünk is hozzá volt "szerencsénk"; kész katasztrófa volt:( (Vajon, ha lenne még tanfelügyelet, akik régen rendszeresen belátogattak az órákra, akkor lenne változás?) Attól, hogy valaki tud beszélni, még nem biztos, hogy tud tanítani is, amint ezt láthatjuk nap mint nap rengeteg helyen. Egy fogékony, 9-10 éves gyereknek, heti 3 óra nyelvtanulás után már kellene tudnia énekelni, mondókázni (sokat!) és rövid mondatokban gyerekszinten megértetni magát - mondjuk egy másik gyerekkel. Hát.... (-tal nem kezdünk mondatot!)... itt az országban valami nagy-nagy baj van a nyelvtanítással.

    Fogalmazás: mi is hiányoltuk a fogalmazási házi feladatokat. Bár azt a keveset, amit a nagyobbak kaptak, helyesen, kedvesen írták meg - bár a lelkesedés nem volt túl nagy. (M-ról azt írta a tanító néni, hogy "élvezetes fogalmazásokat ír".) Nekem annak idején rengeteg levelezőpartnerem volt (hol volt még akkor az internet??!!), az iskolában a tanárok pl. szorgalmazták az orosz levelezőpartneri kapcsolatokat is, ami IGENIS sokat számított "fogalmazásilag" meg "nyelvtanulásilag" is.
    (A mai napig könnyebben fejezem ki magam írásban, mint szóban :( - jobban is szeretem, mert van időm gondolkodni - bár beszélni is szeretek:) csak annyi mindent szeretnék átadni a beszélgetőpartneremnek, hogy időnként belezavarodok.)


    A kiskamaszoknak valóban nagy a szájuk (de még mekkora!), de ha eddigre olyan Fontos alapvonásai alakulnak ki, mint amelyeket írtál, akkor túl nagy baj már nem lehet - szerintem.
    (A szófogadás az enyémekre is igaz, de külön élvezet, amikor valami miatt ellenkeznek, és okos érveléssel adják ezt elő, még ha kicsit szemtelenül is:) )

    VálaszTörlés
  3. Az általános iskolai angoltanítás nálunk sem volt túlzottan jó. A gimibe úgy mentem, hogy bár hosszabb ideje tanultam hivatalosan, mint a többiek, mégis a csoport hátsó felébe tartoztam. Aztán szerencsére néhány év után jött Dóra, aki összekapta a csoportot, újra megszerettette velem az angolt, ennek lett az eredménye aztán a felsőfok és az emeltszint. Azt viszont nagyon fontosnak tartom, hogy ha nem is feltétlenül tanulnak sokat az adott idegen nyelvből alsó tagozatban, de szerettessék meg a gyerkőccel a nyelvet - úgy sokkal könnyebb.

    VálaszTörlés