Tegnap pedagógusnap volt, ez alkalomból köszöntött bennünket az új oktatási államtitkár. "...azért fogok dolgozni, hogy minden gyémántcsiszoló pedagógus megkapja azt a társadalmi megbecsülést, amit a nemzet jövőjéért munkálkodva megérdemel: s nem mint a nemzet napszámosa, hanem mint a nemzet lámpása" - írja.
Jobban szeretném, ha az államtitkár 21. századi nyelven szólna hozzánk – hihetőbb lenne, hogy a 21. századi iskola problémáit akarja kezelni –, mégis elmélázok a Gárdonyi-metaforán: legalább elvileg lehet-e ma a tanító, a tanár lámpás... (Azt gondolom, korlátozottabb, más a szerepe – jó esetben: iránytű.) Itt a végeken ugyanis olyan tapasztalatunk van, hogy nagyon is napszámost, kenyerét féltő, megaláztatást eltűrő, ne-szólj-szám-nem-fáj-fejem mentalitású jobbágyot akarnak látni a helyi hűbérurak és helytartóik. A gyémántcsiszolás értékelése csak a veretes nyelven megírt politikai marketinganyagok jellemzője. Bizony, a pedagógusok közérzete nem jó, de tévedés, a problémák alulbecsülése ezt az utóbbi nyolc évnek betudni. Rossz üzenet is: azt jelzi, hogy kiérlelt szakmai koncepciók helyett ciklikusan változó politikai koncepciók mentén dolgozunk ezután is.
Jobban szeretném, ha az államtitkár 21. századi nyelven szólna hozzánk – hihetőbb lenne, hogy a 21. századi iskola problémáit akarja kezelni –, mégis elmélázok a Gárdonyi-metaforán: legalább elvileg lehet-e ma a tanító, a tanár lámpás... (Azt gondolom, korlátozottabb, más a szerepe – jó esetben: iránytű.) Itt a végeken ugyanis olyan tapasztalatunk van, hogy nagyon is napszámost, kenyerét féltő, megaláztatást eltűrő, ne-szólj-szám-nem-fáj-fejem mentalitású jobbágyot akarnak látni a helyi hűbérurak és helytartóik. A gyémántcsiszolás értékelése csak a veretes nyelven megírt politikai marketinganyagok jellemzője. Bizony, a pedagógusok közérzete nem jó, de tévedés, a problémák alulbecsülése ezt az utóbbi nyolc évnek betudni. Rossz üzenet is: azt jelzi, hogy kiérlelt szakmai koncepciók helyett ciklikusan változó politikai koncepciók mentén dolgozunk ezután is.
"Hitem és meggyőződésem, hogy az iskola mindenkor értékteremtő és kultúrateremtő intézmény, amely nem elégedhet meg azzal, hogy szolgai módon, pusztán megrendelői igényeket teljesít." Közelről láttam érték- és kultúrateremtő iskolát megfontoltan tönkre tenni. Kíváncsi lennék rá, hogy az államtitkár az ilyet milyen eszközökkel akadályozná meg. Definiálásra szorulna az is: ki a megrendelő.
Köszönöm, helyettem is írtad.
VálaszTörlésTeri
http://www.fn.hu/belfold/20100607/tiz_ev_alatt_rendbe_teheto/
VálaszTörlés"Rendbe teHETő." Tudjuk. A 10 évet elhisszük a kutatónak. Nem is ez a kérdés, a "können" – de mi van a "wollen"-nel, már a retorikán túl...
VálaszTörlés"Minden mérvadó tudományos elemzés azt bizonyítja, hogy a pedagógusok műveltsége, felkészültsége határozza meg legjobban a tanulók eredményeit." Ezt is Csapó Benő mondja, a tudós. És mit csinál a politikus? L. István.
"A tanári fizetéseket nagyjából meg kellene duplázni, hogy felzárkózzunk a fejlett országok átlagához." Szintén Csapó. S a politikus? Bár a mai döntések még nincsenek kibontva minden részletükben.
Talán egyszer valakik megírják az esztergomi Szent István Gimnázium elpusztításának történetét. Ez a magyar oktatás állatorvosi beteg lova, mert az oktatási rendszer minden apró részlete megtalálható, okok, és okozatok. Minden oktatási reform, tudományos értekezés gyakorlati használhatóság számomra ezen túl egyetlen kérdésre adott válasz alapján dönthető el. Megtörténhetne a Gimnáziummal, ami megtörtént, ha a javasolt módszereket, intézkedéseket bevezetnék?
VálaszTörlésSzámomra egyértelmű, hogy az oktatást kívülről rontják el, nem belülről olyan tanárok, akik még egy sokkal jobb oktatási színvonalú időszakot végigtanítottak. Ezért minden, ami felülről, kívülről, a politikából jön, annak eredménytelensége előre borítékolható.