2008. december 13., szombat

Moszkva 3.

Soha életemben nem jártam annyit színházba, mint Moszkvában. Jegyet sokfelé lehetett venni: nemcsak a színházakban, hanem sok metróállomás közeli kioszkban is. Dekádokra – tíznapos ciklusokra – árulták, a kapós előadásokra olykor sz nagruzkoj. Ez azt jelentette, hogy valami érdektelent is meg kellett venni, ha a jóra kapni akartunk – de így is megérte.

Öt legmaradandóbbnak bizonyult színházi élményem közül kettő Moszkvához kapcsolódik: Csehov Ivanovja a MHAT-ban, Gorkij Éjjeli menedékhely c. darabja a Tagankán (a másik három hazai: a Három nővér a Katonában, a Marat halála és a Pisti a vérzivatarban a kaposváriakkal).

Ez a MHAT (Moszkovszkij Hudozsesztvennij Akagyemicseszkij Tyeatr - nehezemre esik orosz szavakat latin betűkkel leírni) új épülete. A Tverszkaja utcáig (korábban: Gorkij), pontosabban a Puskin térig jöttünk metróval, onnan gyalog (úgy látom, a metrómegállót átkeresztelték). A Puskin szoborral szemben vezet lefelé a Tverszkoj bulvár, bal oldalán a színház. Itt játszott Szmoktunovszkij (itt kezdődik házasságom története is). 1898-ban - a pétervári bukás után - itt (pontosabban a régi épületben) vitték sikerre Csehov Sirályát, a Művész Színház emblémája azóta a sirály.


Szmoktunovszkij fantasztikus, intellektuális színész volt, Hamletjét ismeri (?) a filmvilág. A MHAT-ban Ivanovként és Dornként is láttam - feledhetetlen, másodszorra is letaglózott: mozdulatait, hangját ma is fel tudom idézni. Élete vége felé Pesten verset mondani hallottam, róla szóló dedikált könyvünk is van. Fekete lemezen megvettük A félkegyelműt - nyugdíjas koromban majd újra előveszem.





A Taganka Ljubimov és Viszockij színháza volt (nekem: maradt). Ötödéves koromban nem sikerült bejutni, öt évvel később igen: az utcán vettük valakitől a jegyet. (Aztán még sokszor visszajöttünk ide poncsiki-t enni: fánkszerű tésztából készül, a közepe üres, vaníliás cukorral hintik meg - félkilónként vettük.) Ez 1986-ban történt, Ljubimov - szovjet állampolgárságától megfosztva - külföldön, de a Na dnye igazi tagankás előadás volt. A rendező több mint 10 éves külföldi lét után tér vissza hazájába, 80 évesen kezd újraépíteni társulatot, szellemet: "...kell valami vigasz ebben a mi állandóan frusztrált, stresszes, túlfeszített világunkban, a szerencsétlen, mindannyiunk által megcsonkított világ eme abszurditásában, nekem is, meg aki bejön a színházamba, annak is" - mondja . Az idén 91 éves.

Haláláig itt játszott Viszockij: színpadon nem láttam (pedig a Hamlettel Pesten is volt), néhány - szerintem - jelentéktelen fimje jutott el hozzánk, megzabolázhatatlan énekes-költőként (bárd - ahogy az oroszok nevezték) otthon és nemzedékem oroszul tudó tagjainak itthon: idol volt. Moszkvában minden elérhető lemezét megvettük, ' 80 őszén - pár hónappal halála után - félve, körülnézve fiatal fonetikatanárunk mesélt a temetéséről. Évekkel később többször jártunk a Vaganykovói temetőben a sírjánál. A síremléke utal egyik dalára: a gitár mögött ott vannak a lovak.

КОНИ ПРИВЕРЕДЛИВЫЕ

"Вдоль обрыва, по-над пропастью, по самому краю
Я коней своих нагайкою стегаю, - погоняю, -
Что-то воздуху мне мало, ветер пью, туман глотаю,
Чую, с гибельным восторгом - пропадаю, пропадаю!

Чуть помедленнее, кони, чуть помедленнее!

Вы тугую не слушайте плеть!
Но что-то кони мне попались привередливые,
И дожить не успел, мне допеть не успеть!

Я коней напою,

Я куплет допою,-
Хоть немного еще постою на краю!...


A lovak csak nem lassítottak, tudatában volt ennek Viszockij: énekelt a szakadék szélén. A felesége, Marina Vlady (13 év) ott tartotta, amíg tudta. Ő egyébként gyűlöli a hivalkodó, aranyszínű, szocialista realista emlékművet - alulmaradt a közízléssel, a szülőkkel folytatott harcban. Szerinte "egy több millió évig tartó utazás után Szibéria kellős közepén földet ért meteoritnak kellett volna jelképeznie Viszockij sírján rövid, szenvedélyes életét." 1985-ben krími csillagászok egy akkor felfedezett kisbolygónak a Vladviszockij nevet adták.

A másik író-énekest, Okudzsavát hallottam élőben is: többek között Viszockijról énekelt. Egészen más világ: hétköznapibb, derűsebb. Okudzsava irigylésre méltóan rezignált és bölcs (volt).

AРБАТСКИЙ ДВОРИК

"... А годы проходят, как песни.
Иначе на мир я гляжу.
Во дворике этом мне тесно,
и я из него ухожу.

Ни почестей и ни богатства
для дальних дорог не прошу,
но маленький дворик арбатский
с собой уношу, уношу."


Itt sok dala meghallgatható. A régi Arbaton volt otthon, erre járt Margarita is. (Az új Arbat épületei a szocialista érát tükrözik - neve abban az időben Kalinyinszkij proszpekt: nyolcsávos, hatalmas forgalmú sugárút. Ma hogy nézhet ki?)

Nem voltam soha a Nagyszínházban, lehetetlen volt jegyet szerezni, de láttam a világhírű moszkvai balettet – a Kongresszusi Palotában. Jártam a Csajkovszkij Teremben, hallottam Sztanyiszlav Bunyint zongorázni. Tudom, hol volt Dosztojevszkij apja kórházi orvos…

(És ennek most itt a vége. Még néhány épületről írok majd.)

1 megjegyzés:

  1. És milyen érdekes, hogy pedig Viszockij inkább a rendszer embere, a honvédő háború diadalát jól ismerte, mert az apja harcolt, jól szocializált szovjet ember lehetett volna belőle. Ha nincs az az őrült impulzivitása.
    Okudzsava tényleg olyan, amilyennek írod, pedig neki aztán ezer oka lett volna tudatosan rendszerellenesnek lenni. A Petrovkán található kis - nem nagy, azért arra vigyáznak! - Gulag múzeumban külön tabló mutatja be az Okudzsava-család történetét. Elvesztette szüleit, nagybátyját, unokatestvéreit. Talán ezért is "rezignált és bölcs", nem ment fejjel a falnak...

    VálaszTörlés