2009. október 29., csütörtök

Kis, könnyű fejtörő

Ezeket a feladatokat 4. osztályosoknak szánták. Szerintetek mi a megoldás? Vasárnap a kommentekhez beírom, hogy szerintem mi, és a javítókulcs szerint mi.


I. Mi az üdvözlőlap
elkészítésének helyes sorrendje? Írd a pontsorokra a megfelelő sorszámo­kat!

....... Egyik kezünkkel rögzítsük a lapot, a másikkal dör­zsöl­jük zsírkrétával a papírt a falevél fölött! Eköz­ben a falevél körvonala és erezete is kirajzo­lód­ik.
....... Vágjunk ki egy levelezőlap nagyságú téglalapot, és hajtsuk ketté!
....... Majd helyezzünk egy falevelet erezetével fölfelé az asz­tal­ra! Fedjük le fehér vagy színes papírral!
....... A kész képet az előkészített lapra ragasztjuk. Belülre ír­juk az üdvözlő szöveget.


***


II. Mi a boríték elkészítésének helyes sorrendje? Írd a pontsorokra a megfelelő sorszámokat!

....... A négyszög közepének meghatározásához hajtsuk fél­be a lapot úgy, hogy a két fele fedje egymást! Ezután nyis­suk szét! A másik két szemben fekvő lap­szélt hajt­suk egymásba!
....... A negyedik sarkával zárjuk le a borítékot! El­ké­szült a boríték.
....... A két hajtásvonal kereszteződése adja a négy­szög kö­ze­pét, erre hajtjuk rá a két egymással szem­beni sar­kot.
....... A harmadik sarkát annyival hajtjuk a közép­pon­ton túl, hogy könnyen ráragaszthassuk a már össze­haj­tott sarkokra.


***


III. Békésen aludt az oroszlán a nagy fa tövében. Egy egér végigszaladt a testén. Az orosz­lán fel­ser­kent és megragadta. (...)


Helyettesítsd más szóval vagy kifejezéssel…!
felserkent:

***

IV. A következő kifejezésben a négyzet és a háromszög is különböző egyjegyű természetes szá­mot (0,1, 2, 3 stb.) jelent.

8∙□+ 5∙∆ = ?


a) Mennyi lehet a legkisebb eredmény? ........................
b) Mennyi lehet a legkisebb páros eredmény? .........................
c) Mennyi lehet a legnagyobb eredmény? ..........................
d) Mennyit ér a  és a ∆, ha az eredmény 21?  = ........................ ∆ = …………..

11 megjegyzés:

  1. Szerintem:
    I. 3-1-2-4
    II. 1-4-2-3
    III. feleszmélt, magához tért, stb.
    IV. a)5 b)8 c)112 d)négyszög=2 háromszög=1
    Nem tartom túl értelmes feladatoknak

    VálaszTörlés
  2. Bocsánat: a II. feladat második kipontozott soránál a másoláskor valami összecsúszott. Javítva.

    VálaszTörlés
  3. Én így oldanám meg:
    I. 2-3-1-4
    II. 1-3-4-2
    III. felébredt
    IV. a,5 b,8 c,112 d, négyszög:2, háromszög:1

    VálaszTörlés
  4. Szerintem:
    I. 2 - 3 - 1 - 4
    II. 1 - 3 - 4 - 2
    III. felriadt
    IV. a) 5, b) 8, c) 112, d) □ = 2, ∆ = 1

    VálaszTörlés
  5. tudom, fiatalság (meg hogy vettek így fel az egyetemre), de a negyedik feladatban nem 8 * téglalap-téglalap-négyzet + 5 * háromszög van?

    VálaszTörlés
  6. Nem. A 7. feladat itt: http://www.oh.gov.hu/letolt/okev/doc/gimn6_8_felsor_2003/M18.doc

    VálaszTörlés
  7. 1) 3124 2) 1423 - nem próbáltam ki egyiket sem, de a szövegezésből ez tűnik logikusnak
    3) felkel
    4) Érdekes, a postban így néz ki a feladat: "8∙□+ 5∙∆ = ?" (tehát három darab négyzet van a 8-as és a szorzásjel után), az eredeti viszont ez: 8 téglalap + 5 négyzet, egyszerűbben 8x+5y.
    Tehát a) 5, b) 8, c) 112, d) x=2, y=1

    VálaszTörlés
  8. Már hétfő van, helyes megoldás meg sehol :(

    VálaszTörlés
  9. Jövök már, jövök.

    dsarosi, gborz: ti láttok valamit, amit én nem. Posztolás közben többször eltűnt a 8-szor négyzetből a négyzet, én mindig visszaraktam. De én most is csak egyet látok. Az előtt is, ahová gborz beírta, hogy "tehát három darab négyzet van a 8-as és a szorzásjel után". Az eredetiben is ott a szorzásjel, ha kinyomtatom is.
    Szóval ezt nem értem.

    Hogy mi a helyes megoldás, nem tudom.
    I. A javítókulcs szerint: 3124. Szerintem: 2314 - ti. kizárt, hogy a helyes sorrendben az 1. helyen az álljon, hogy "majd helyezzünk..."

    II. A javítókulcs szerint: 1423. Szerintem: 1342

    I-II. Az eredeti feladatlapon ráadásul rajzok vannak az egyes lépéseket leíró mondatok mellett. A gyerekem pl. azt hitte, hogy a szövegeket és a rajzokat kell egymás mellé rendelni (hisz ilyet is szoktak csinálni), s megállapította, hogy nincsenek is összekeverve.

    III. A javítókulcs szerint: felpattant, felugrott, felszökkent stb.
    Szerintem: felébredt v. bármi, ami ébredésre utal (nem mozgásra!) Az értelmező szótár szerint is nekem/nekünk van igazunk. Nem beszélve ilyesmiről, hogy: "Serkenj fel kegyes nép, mosolyog az hajnal..."

    IV. A megoldás a kulcs szerint is, szerintem is az, amit írtok. Nekem ez azért tanulságos, mert a gyerekem eleve csak 0,1, 2, 3 számokkal számolt. Mikor kérdeztem, miért, kiderült: nem érti, mi az, hogy stb. Azt ti. ők így jelölik: 1,2,3 ... 9.

    Mindent a 2003-as 4. osztályosoknak készített központi felvételi feladatsorból szedtem. És nem vagyok megnyugodva a minőség felől.

    VálaszTörlés
  10. Ugye, milyen csodás az informatika? :)
    Bizonyos böngészőkből (én Chrome-ot használok például, de Safarin is biztos) a négyzet helyén 3 db négyzet van. Így is értelmes a feladat (3 négyzet a köbön), de gyanúsan bonyolult a többihez képest...

    Tipp: html-nézetben beilleszteni a kívülről másolt szöveget. Így elveszt minden formázást, de ezeket ki lehet szűrni.

    VálaszTörlés
  11. Az. És mindig tanul az ember. :)
    Megnéztem a htlm-nézetet. Hát ott annyi krikszkraksz van... De legközelebb megpróbálom, ha nem felejtem el.

    VálaszTörlés