Ezeket a feladatokat 4. osztályosoknak szánták. Szerintetek mi a megoldás? Vasárnap a kommentekhez beírom, hogy szerintem mi, és a javítókulcs szerint mi.
I. Mi az üdvözlőlap elkészítésének helyes sorrendje? Írd a pontsorokra a megfelelő sorszámokat!
....... Egyik kezünkkel rögzítsük a lapot, a másikkal dörzsöljük zsírkrétával a papírt a falevél fölött! Eközben a falevél körvonala és erezete is kirajzolódik.
I. Mi az üdvözlőlap elkészítésének helyes sorrendje? Írd a pontsorokra a megfelelő sorszámokat!
....... Egyik kezünkkel rögzítsük a lapot, a másikkal dörzsöljük zsírkrétával a papírt a falevél fölött! Eközben a falevél körvonala és erezete is kirajzolódik.
....... Vágjunk ki egy levelezőlap nagyságú téglalapot, és hajtsuk ketté!
....... Majd helyezzünk egy falevelet erezetével fölfelé az asztalra! Fedjük le fehér vagy színes papírral!
....... A kész képet az előkészített lapra ragasztjuk. Belülre írjuk az üdvözlő szöveget.
***
II. Mi a boríték elkészítésének helyes sorrendje? Írd a pontsorokra a megfelelő sorszámokat!
....... A négyszög közepének meghatározásához hajtsuk félbe a lapot úgy, hogy a két fele fedje egymást! Ezután nyissuk szét! A másik két szemben fekvő lapszélt hajtsuk egymásba!
***
II. Mi a boríték elkészítésének helyes sorrendje? Írd a pontsorokra a megfelelő sorszámokat!
....... A négyszög közepének meghatározásához hajtsuk félbe a lapot úgy, hogy a két fele fedje egymást! Ezután nyissuk szét! A másik két szemben fekvő lapszélt hajtsuk egymásba!
....... A negyedik sarkával zárjuk le a borítékot! Elkészült a boríték.
....... A két hajtásvonal kereszteződése adja a négyszög közepét, erre hajtjuk rá a két egymással szembeni sarkot.
....... A harmadik sarkát annyival hajtjuk a középponton túl, hogy könnyen ráragaszthassuk a már összehajtott sarkokra.
***
III. Békésen aludt az oroszlán a nagy fa tövében. Egy egér végigszaladt a testén. Az oroszlán felserkent és megragadta. (...)
Helyettesítsd más szóval vagy kifejezéssel…!
felserkent:
***
III. Békésen aludt az oroszlán a nagy fa tövében. Egy egér végigszaladt a testén. Az oroszlán felserkent és megragadta. (...)
Helyettesítsd más szóval vagy kifejezéssel…!
felserkent:
***
IV. A következő kifejezésben a négyzet és a háromszög is különböző egyjegyű természetes számot (0,1, 2, 3 stb.) jelent.
8∙□+ 5∙∆ = ?
a) Mennyi lehet a legkisebb eredmény? ........................
b) Mennyi lehet a legkisebb páros eredmény? .........................
c) Mennyi lehet a legnagyobb eredmény? ..........................
d) Mennyit ér a és a ∆, ha az eredmény 21? = ........................ ∆ = …………..
Szerintem:
VálaszTörlésI. 3-1-2-4
II. 1-4-2-3
III. feleszmélt, magához tért, stb.
IV. a)5 b)8 c)112 d)négyszög=2 háromszög=1
Nem tartom túl értelmes feladatoknak
Bocsánat: a II. feladat második kipontozott soránál a másoláskor valami összecsúszott. Javítva.
VálaszTörlésÉn így oldanám meg:
VálaszTörlésI. 2-3-1-4
II. 1-3-4-2
III. felébredt
IV. a,5 b,8 c,112 d, négyszög:2, háromszög:1
Szerintem:
VálaszTörlésI. 2 - 3 - 1 - 4
II. 1 - 3 - 4 - 2
III. felriadt
IV. a) 5, b) 8, c) 112, d) □ = 2, ∆ = 1
tudom, fiatalság (meg hogy vettek így fel az egyetemre), de a negyedik feladatban nem 8 * téglalap-téglalap-négyzet + 5 * háromszög van?
VálaszTörlésNem. A 7. feladat itt: http://www.oh.gov.hu/letolt/okev/doc/gimn6_8_felsor_2003/M18.doc
VálaszTörlés1) 3124 2) 1423 - nem próbáltam ki egyiket sem, de a szövegezésből ez tűnik logikusnak
VálaszTörlés3) felkel
4) Érdekes, a postban így néz ki a feladat: "8∙□+ 5∙∆ = ?" (tehát három darab négyzet van a 8-as és a szorzásjel után), az eredeti viszont ez: 8 téglalap + 5 négyzet, egyszerűbben 8x+5y.
Tehát a) 5, b) 8, c) 112, d) x=2, y=1
Már hétfő van, helyes megoldás meg sehol :(
VálaszTörlésJövök már, jövök.
VálaszTörlésdsarosi, gborz: ti láttok valamit, amit én nem. Posztolás közben többször eltűnt a 8-szor négyzetből a négyzet, én mindig visszaraktam. De én most is csak egyet látok. Az előtt is, ahová gborz beírta, hogy "tehát három darab négyzet van a 8-as és a szorzásjel után". Az eredetiben is ott a szorzásjel, ha kinyomtatom is.
Szóval ezt nem értem.
Hogy mi a helyes megoldás, nem tudom.
I. A javítókulcs szerint: 3124. Szerintem: 2314 - ti. kizárt, hogy a helyes sorrendben az 1. helyen az álljon, hogy "majd helyezzünk..."
II. A javítókulcs szerint: 1423. Szerintem: 1342
I-II. Az eredeti feladatlapon ráadásul rajzok vannak az egyes lépéseket leíró mondatok mellett. A gyerekem pl. azt hitte, hogy a szövegeket és a rajzokat kell egymás mellé rendelni (hisz ilyet is szoktak csinálni), s megállapította, hogy nincsenek is összekeverve.
III. A javítókulcs szerint: felpattant, felugrott, felszökkent stb.
Szerintem: felébredt v. bármi, ami ébredésre utal (nem mozgásra!) Az értelmező szótár szerint is nekem/nekünk van igazunk. Nem beszélve ilyesmiről, hogy: "Serkenj fel kegyes nép, mosolyog az hajnal..."
IV. A megoldás a kulcs szerint is, szerintem is az, amit írtok. Nekem ez azért tanulságos, mert a gyerekem eleve csak 0,1, 2, 3 számokkal számolt. Mikor kérdeztem, miért, kiderült: nem érti, mi az, hogy stb. Azt ti. ők így jelölik: 1,2,3 ... 9.
Mindent a 2003-as 4. osztályosoknak készített központi felvételi feladatsorból szedtem. És nem vagyok megnyugodva a minőség felől.
Ugye, milyen csodás az informatika? :)
VálaszTörlésBizonyos böngészőkből (én Chrome-ot használok például, de Safarin is biztos) a négyzet helyén 3 db négyzet van. Így is értelmes a feladat (3 négyzet a köbön), de gyanúsan bonyolult a többihez képest...
Tipp: html-nézetben beilleszteni a kívülről másolt szöveget. Így elveszt minden formázást, de ezeket ki lehet szűrni.
Az. És mindig tanul az ember. :)
VálaszTörlésMegnéztem a htlm-nézetet. Hát ott annyi krikszkraksz van... De legközelebb megpróbálom, ha nem felejtem el.